کد خبر : 131914
تاریخ انتشار : شنبه 10 شهریور 1403 - 22:12

راهبرد مذاکراتی آمریکا در قبال جنگ غزه

راهبرد مذاکراتی آمریکا در قبال جنگ غزه
ایالات متحده آمریکا از گسترش دامنه رویارویی نظامی در غزه به سطح گسترده منطقه‌ای نگرانی جدی دارد اما تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا در جهت دستیابی به توافق آتش‌بس و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه تاکنون موفق نبوده است.

به گزارش اطلاع با ما  راهبرد مذاکراتی آمریکا در قبال جنگ- ایالات متحده آمریکا از گسترش دامنه رویارویی نظامی در غزه به سطح گسترده منطقه‌ای نگرانی جدی دارد اما تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا در جهت دستیابی به توافق آتش‌بس و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه تاکنون موفق نبوده است. در این مقاله به جایگاه حماس در راهبرد منطقه‌ای آمریکا، مفروضات اساسی رویکرد مذاکراتی واشنگتن، اهداف مذاکره و راهکارهای جایگرین آتش‌بس آمریکا پرداخته می‌شود.

 جایگاه حماس در راهبرد منطقه‌ای آمریکا

موضع ایالات متحده در قبال تجاوز به غزه و راهبرد مذاکراتی آن برگرفته از دو پیش‌فرض کاملاً ثابت و به هم پیوسته است:

حماس از طریق به چالش کشیدن هژمونی رو به رشد «اسرائیل» در منطقه تهدیدی آشکار برای موقعیت برتر آمریکا در جهان است.
برخورد با جنبش حماس ناشی از فعالیت این گروه در راستای تامین منافع ایران و همچنین تلاش ایران برای بی ثبات کردن نظام بین‌المللی است. واشنگتن می‌خواهد مذاکرات مربوط به غزه دروازه‌ای برای مهار ایران و جلوگیری از تغییر معادله به نفع این کشور باشد.

واشنگتن با تمرکز بر مقابله با چالش خیزش چین و سیاست‌های تهاجمی روسیه تلاش می‌کند یک اتحاد منطقه‌ای قوی ایجاد کند تا از منافع آمریکا دفاع کند؛ جلوگیری از تشدید تنش منطقه‌ای و تبدیل این بحران به فرصتی برای بازگشت به گسترش توافق‌های عادی‌سازی اعراب و اسرائیل سبب می‌شود تا اتحاد منطقه‌ای که واشنگتن به دنبال آن است تکمیل شود.

 مفروضات اساسی رویکرد مذاکراتی واشنگتن

بر اساس استراتژی آمریکا و الزامات آن، می‌توان گفت که سه فرض آمریکایی وجود دارد که به رفتار مذاکراتی واشنگتن را برای برون‌رفت از خطرات گسترش منطقه‌ای شکل می‌دهد.

دستیابی به توافقی در مورد مناقشه غزه، چرخه تشدید منطقه‌ای را شکسته و اسرائیل را در این زمینه «پیروز» می‌کند.
استقرار نظامی آمریکا در منطقه و اعلام صریح آمریکا مبنی بر دفاع از اسرائیل، پیام بازدارندگی آشکاری را به ایران و حزب‌الله ارسال می‌کند و هر یک از آنها را وادار می‌کند تا در اندازه و کیفیت واکنش خود به این جنگ تجدیدنظر کنند.
واشنگتن می‌تواند ائتلاف آوریل که برای مواجهه با واکنش ایران (وعده صادق) شکل گرفت را تکرار کند و این سنگ بنای ایجاد اتحاد دفاعی منطقه‌ای در مواجهه با ایران به شمار می‌رود.

اهداف واشنگتن در مذاکرات آتش‌بس

آمریکا در مذاکرات به دنبال تحقق اهداف ذیل است:

تبرئه نخست‌وزیر اسرائیل از شکست تمامی دورهای مذاکرات قبلی و کنونی یا حداقل از جلوگیری از محکوم کردن او.
به تعویق انداختن یا جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه که احتمال دخالت واسنگتن در آن وجود دارد.
اجازه ندادن به جنبش حماس برای دستیابی به دستاوردهای سیاسی یا میدانی، حتی در سطح وضعیت بشردوستانه در نوار غزه که در نهایت منجر به شکست اهداف اسرائیل منجر شود.

 اختصاص میز مذاکره بر اساس مطالبات و ملاحظات امنیتی اسرائیل و عدم اهتمام به مسائل اساسی در مناقشه فعلی

 راهکارهای بدیل آمریکا برای آتش‌بس

واشنگتن به جای توافق آتش‌بس و اجرای بیانیه بایدن، برای دستیابی به مجموعه ای از گزینه ها یا ترکیبی از آنها تلاش خواهد کرد که عبارتند از:

تفکیک محورهای مذاکره و در پی آن دستیابی به تفاهمات محدود با مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد ترتیبات امنیتی و نظامی مربوط به محور صلاح الدین (فیلادلفیا) و گذرگاه رفح که به اسرائیل اجازه می دهد تا حضور نظامی و دائمی امنیتی برای نظارت بر این محور را حفظ کند؛
وادار کردن حماس به پذیرش توافق جزئی با ادامه جنایت‌های اسرائیل و فشارهای ناشی از تغییر ژئوپلیتیکی و نظامی بر این جنبش؛
تشکیل یک دفتر ارتباط منطقه‌ای- بین‌المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا برای ادامه روند مذاکرات گسترده به منظور دستیابی به چارچوبی برای مدیریت غزه پس از پایان عملیات نظامی

برچسب ها :جنگ ، غزه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.