رابطه فیلترینگ و اپهای داخلی؛ از ماهعسل تا طلاق عاطفی
به گزارش اطلاع با ما ، رابطه فیلترینگ و اپهای داخلی: تعداد زیادی از کسبوکارهای مطرح اکوسیستم، یکی از دلایل رشدشان، فیلتر شدن کسبوکارهای خارجی مشابه است. درباره نشان هم فیلتر شدن ویز قطعا تأثیر داشته و اگر بگویم تأثیر نداشته، دروغ گفتهام
اینها جملات جواد عامل، مدیرعامل «نشان» است در گفتوگو با هفتهنامه «شنبه» پنجم مرداد ۱۳۹۸. نشان با بیش از ۲۰ میلیون کاربر، ۳ روز پیش در واکنش به سخنان رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی که سیاستهای محدودکننده یا همان فیلترینگ را دلیل رشد اپهای داخلی دانسته بود، بیانیه داد و نوشت: «نقشه و مسیریاب نشان از ابتدا یک شرکت خصوصی بوده و پیش از اعمال فیلترینگ ویز، با میلیونها کاربر فعال در حال سرویسدهی بود»
فیلترینگ ویز، حمایتهای دولتی و قضایی از کسبوکارهای داخلی و البته توان و ابتکار و هوش و خردمندی خود نشانیها باعث شد نشان، گوی سبقت را از رقبای داخلی و خارجی برباید و به مسیریاب شماره یک ایران تبدیل شود و حالا که به درجهای از اعتبار و درآمد و شهرت رسیده که انحصار را در دست گرفته، همه راه دشوار و فرسایندهای که آمده، به خود نسبت میدهد.
نشان به همان اشکالی دچار شده که رسول جلیلی در مصاحبه تلویزیونیاش مرتکب شد: «تکعلّی دیدن» پدیدههایی که چند وجهیاند. تردیدی نیست فیلترینگ به رشد دیجیکالا، آپارات و کافهبازار کمک کرد و بازار کاری منحصربهفرد و خلاقانه برای جوان ایرانی فراهم آورد اما تکعامل ایرانی شدن فناوریهای خدماتی نیست.
فیلترینگ آنچنان که به آپارات، نشان و کافه بازار کمک کرده، سکوها یا پیامرسانهای داخلی را پراستفاده نکرده است. با همه این اوصاف، مهمترین مسأله، به تصریح مدیرعامل نشان، همان «باور» است و باور بیش از آنکه به تبلیغات تکیه داشته باشد، برآمده از سیاستگذاری است.
سیاستگذاری است که نوع مصرف، زمان و حتی میزان آن را تعیین میکند و فیلترینگ، نباید تنها قاعده سیاستگذاری در مواجهه با سکوهای خارجی باشد.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0