کد خبر : 136664
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 13:16

دلایل انفجار پیجر در لبنان و نقش شرکت سازنده آمریکایی موتورولا

دلایل انفجار پیجر در لبنان و نقش شرکت سازنده آمریکایی موتورولا
تحلیلگران از داغ شدن این باتری‌ها و احتمال انفجار باتری صحبت می‌کنند، در حالی‌که فرآیند داغ شدن باتریهای لیتیومی آنی نیست و به زمان نیاز دارد، بنابراین فرد معمولاً قبل از وقوع آتش سوزی متوجه گرم شدن بیش از حد دستگاه خواهد شد!

به گزارش اطلاع با ما ، با توجه به وجود پروتکل های ارتباطی رمزگذاری‌شده در پیجرها توسط شرکت سازنده یعنی موتورلا، فعال کردن حالت انفجار مواد منفجره، برای چندهزار دستگاه بصورت همزمان ، نیازمند دسترسی داخلی از طریق پیجر مَستر(پیجر مدیر) برای ارسال دستور انفجار برای سایر پیجرهاست بنابراین نباید از شبکه نفوذ که مدتهاست گریبان گروه های مقاومت را گرفته است غافل شد.

به‌عنوان یک کارشناس الکترونیک، باید بگویم دو فرضیه را میتوان مطرح کرد:
۱_انفجار باتری پیجرها
۲_تعبیه مواد منفجره در پیجرها

با هم بررسی کنیم:
دو نوع باتری میتوان در این نوع پیجرها استفاده کرد باتری لیتیوم یونی و باتری لیتیوم پلیمری!

این باتری ها توسط آی سی های شارژ باتری، مثل LTC4054، LP4056، یا یاMCP73831 یا TP4056 و… شارژ می شوند و در صورتی که بدون کنترل مدارات محافظ عمل کند می‌تواند باعث شارژ بیش‌ازحد باتری و در نهایت آتش گرفتن آن و در موارد استثنا انفجار شود.
اما باید توجه داشت که این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که دستگاه الکترونیکی مربوطه برای شارژ شدن به برق متصل باشد.

همچنین در باتری‌های لیتیوم پلیمری جهت آتش گرفتن نیازمند اتصال کوتاه بین ترمینال‌های باتری است؛
اما باید توجه داشت که این اتفاق هم در صورتی رخ می‌دهد که در زمان طراحی توسط شرکت سازنده طراحی شده باشد.

اینکه آی سی های شارژ توسط شرکت سازنده دستکاری شده باشد تا بیش از حد شارژ کند و یا در طراحی مدار الکترونیک پیجر، وضعیت اتصال کوتاه جهت تحریک و اشتعال باتری انجام شده باشد دور از ذهن نیست اما به چند دلیل باتری فرضیه محکمی برای این انفجارها نمیتواند باشد.

۱- همانطور که گفته شد دستکاری آی سی شارژ برای شارژ بیش از حد زمانی موثر است که دستگاه الکترونیکی به برق متصل باشد در حالیکه این پیجرها زمان انفجار، به برق متصل نبوده و در جیب مجروحین قرار داشته است.

۲- انفجارهای باتری لیتیومی، به‌ویژه وقتی داخل قاب پیجر قرار دارند، با توجه به اندازه کوچک پیجر که معمولاً جیبی است و طبیعتا باتری کوچکی هم دارد، نمی‌تواند به قطع عضو منجر شود!

۳- تحلیلگران از داغ شدن این باتری‌ها و احتمال انفجار باتری صحبت می‌کنند، در حالی‌که فرآیند داغ شدن باتریهای لیتیومی آنی نیست و به زمان نیاز دارد، بنابراین فرد معمولاً قبل از وقوع آتش سوزی متوجه گرم شدن بیش از حد دستگاه خواهد شد!

۴- باتری های لیتیومی قبل از آتش گرفتن ، اصطلاحا دود میکند و بعد آتش سوزی (و در مواقع نادر انفجار) رخ میدهد بنابراین فرد قبل از آتش سوزی باتری از وقوع حادثه مطلع میگردد و طبیعی است که دستگاه را از خود دور کند ولی در برخی از فیلم ها که در کانال خبر فوری سراسری هم منتشر کردیم انفجارها آنی و به یکباره رخ داده است.

بنابراین با توجه به مطالب مطرح شده و رد فرضیه انفجار باتریها، احتمال تعبیه مواد منفجره داخل این دستگاه ها توسط شرکت سازنده قوت میگیرد!
همچنین با توجه به وجود پروتکل های ارتباطی رمزگذاری‌شده در پیجرها توسط شرکت سازنده یعنی موتورلا، فعال کردن حالت انفجار مواد منفجره، برای چندهزار دستگاه بصورت همزمان ، نیازمند دسترسی داخلی از طریق پیجر مَستر(پیجر مدیر) برای ارسال دستور انفجار برای سایر پیجرهاست بنابراین نباید از شبکه نفوذ که مدتهاست گریبان گروه های مقاومت را گرفته است غافل شد.

برچسب ها :پیجر ، لبنان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.