دسترسی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خلوت با سامانه تنظیم
به گزارش اطلاع با ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در مورد سامانه «تنظیم» گفت: سرویس نوبت دهی خدمات الکترونیک قضایی باهدف تسهیل فرآیند دریافت نوبت در شعب قضایی مختلف و همچنین به منظور جلوگیری از اتلاف وقت ارباب رجوع در تهران راه اندازی شده است.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه ادامه داد: در گذشته انواع مختلفی از سرویسهای نوبت دهی وجود داشت و سبب میشد افرادی از داخل و با مراجعه حضوری و برخی دیگر به صورت الکترونیک نوبت دریافت کنند، اما این موضوع دو صف ایجاد میکرد، افرادی که در محل بودند نمیدانستند چه تعداد از نفرات بیرون هستند و افرادی که از بیرون با اخذ نوبت الکترونیک مراجعه کرده بودند از صف داخل مجموعه اطلاع نداشتند از این رو نوبتها واقعی نبود.
کاظمی فرد در ادامه گفت: سامانه تنظیم همه نوبتها (حضوری /الکترونیک) را تبدیل به یک صف میکند و شهروندان چه به صورت حضوری و چه به صورت غیر حضوری نوبت بگیرند همه در یک صف قرار میگیرند و این امر کمک میکند وقتی از بیرون نگاه میکنید دقیقا میتوانید میزان شلوغی و خلوتی دفاتر را ملاحضه و از تعداد افراد حاضر در صف آگاه باشید.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با تاکید بر اینکه دفاتر خدمات قضایی توزیع مناسب جغرافیایی در کشور و شهرها دارند، گفت: با سامانه تنظیم شهروندان میتوانند دفتر خدمات الکترونیک قضایی را که هم به آنها نزدیکتر و هم خلوتتر است انتخاب و برای دریافت خدمات به آن مراجعه کنند.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: این سامانه در حال حاضر از طریق نرمافزار «آپ» و در پنل قضایی پیامرسانهای «گپ» و «آیگپ» در دسترس است و ظرف چند ماه آینده کلیه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در کشور به این سامانه متصل خواهند شد.
کاظمی فرد با بیان اینکه شهروندان با ورود به سامانه تنظیم میتوانند میزان تراکم مراجعه را مشاهده کنند، گفت: بسیاری از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی حتی در زمانهای پیک خلوت هستند که این امر به دلیل عدم تعادل در مراجعه و شاید هم به دلیل پراکندگی جغرافیایی دفاتر باشد، اما موضوع دیگر این است که برخی از دفاتر به دلیل فعالیت و ارائه خدمات به شکلی مناسبتتر شهرت پیدا کردهاند.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در مورد نحوه عملکرد سامانه تنظیم افزود: سامانه تنظیم نفرات حاضر در صف را اعلام میکند و زمان نزدیک شدن به نوبت با ارسال پیامکی آن را به افراد اعلام میکند تا شهروندان در موعد مقرر به دفتر مراجعه و از خدمات مورد نظر خود بهرهمند شوند.
وی با اشاره به یکی از ویژگیهای این سامانه که در لحظه میتوان تعداد مراجعه کنندگان به دفاتر قضایی را رصد کرد، گفت: این سامانه در حال حاضر فقط در تهران است، اما در چند ماه آینده سایر استانها نیز تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات افزود: معمولا نمایی که از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مشاهده میشود تراکم بالای مراجعه است، اما در این سامانه مشاهده میشود که این حس شلوغی واقعی نیست. چرا که ممکن است یک دفتر خیلی شلوغ باشد، اما دفاتر زیادی وجود دارد که بسیار خلوت است و شهروندان میتوانند با طی فاصلهای کوتاه دفتر دیگری را انتخاب و با مراجعه به آن سریعتر خدمت خود را دریافت کنند.
کاظمی فرد گفت: اگرچه که زمانی که ترافیک مراجعه در دفتری بالا میرود میتواند به این دلیل باشد که اشکالی در ارائه خدمات وجود دارد که این سامانه میتواند به مرکز آمار جهت رصد این موضوع کمک کند.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه تصریح کرد: در ادامه مسیر، خدمات دیگری نیز بر روی این سامانه همچون اخذ نظر از کاربران است و نمایش آن برای سایر شهروندان ارائه خواهد شد و برای ما نیز مشخص میشود که اگر دفتری شلوغ است به دلیل کیفیت بالای ارائه خدمات و تمایل زیاد شهروندان برای مراجعه است و یا ایرادی در ارائه خدمات آن وجود دارد که موجب تراکم بالا میشود که همین امر به ارتقا کیفیت خدمات دهی دفاتر الکترونیک خدمات قضایی کمک میکند.
وی با بیان اینکه ۶۰۰ دفتر الکترونیک خدمات قضایی به زودی به مجموع دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضایی اضافه خواهد شد، گفت: عملا تا پایان سال با اضافه شدن ۶۰۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی حس شلوغی را به طور کامل از بین خواهیم برد.
برخی از وظایف و تکالیف اختصاصی دستگاههای اجرایی طبق قانون حجاب
برچسب ها :خدمات الکترونیک قضایی ، دفاتر
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0