کد خبر : 147093
تاریخ انتشار : شنبه 5 آبان 1403 - 22:03

خروج شورای رقابت از بازار خودرو؟/مقدمات خروج خودرو از انحصار فراهم می شود؟

خروج شورای رقابت از بازار خودرو؟/مقدمات خروج خودرو از انحصار فراهم می شود؟
بیش از یک دهه است که از مرجعیت شورای رقابت به عنوان قیمت گذار خودرو می گذرد این در شرایطی است که حالا شورای مذکور در تغییر رویکردی، به دنبال سپردن قیمت خودرو به نظام عرضه و تقاضا (البته مشروط به رفع انحصار) است.

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از دنیای اقتصاد، بازار خودور – بیش از یک دهه است که از مرجعیت شورای رقابت به عنوان قیمت گذار خودرو می گذرد این در شرایطی است که حالا شورای مذکور در تغییر رویکردی، به دنبال سپردن قیمت خودرو به نظام عرضه و تقاضا (البته مشروط به رفع انحصار) است.

این شورا که از اوایل دهه 90 مسوول قیمت گذاری خودرو شد، همراه با انتقادهای فراوان، به تدریج در حال خروج از تعیین قیمت خودرو است.

البته شورای رقابت از سال گذشته در مسیر جدایی از قیمت گذاری خودرو قرار گرفته و به دنبال آن است تا در صورت فراهم شدن شرایط (به ویژه خروج بازار خودرو از انحصار) به طور کامل پای خود را از این بازار بیرون بکشد.

این مسیر از پاییز سال گذشته کلید خورد بطوریکه شورای رقابت قیمتگذاری را به سازمان حمایت سپرد.

در واقع شورای رقابت به وزارت صمت این اختیار را داد که بر اساس مصوبه کلی و فرمول قیمت گذاری –هزینه واقعی تولید به علاوه سود- قیمت خودروهای داخلی را تعیین و ابلاغ کند.

اگر پای انحصار بازار خودرو و گیر قانونی این ماجرا نبود، شورای رقابت حتی همان نقش نظارتی خود را نیز اعمال نمی کرد و به طور کامل از قیمت گذاری خودرو خارج می شد. اما تداوم انحصار بازار خودرو سبب شد این نهاد برنامه ای تدریجی و گام به گام برای خروج از بازار خودرو بچیند.

شورای رقابت تاکید دارد که وزارت صمت می تواند قیمت خودروهای داخلی را بر اساس فرمول هزینه واقعی تولید به علاوه سود، تعیین و ابلاغ کند.

این موضوع از آن جهت به عنوان گامی در جهت خروج شورای رقابت از قیمت گذاری محسوب می شود که در صورت اجرایی شدن فرمول موردنظر، خودروسازان ضمن خروج از زیاندهی، می توانند به واسطه افزایش تولید و کیفیت (در نتیجه رشد نقدینگی) خود را آماده رقابت با مونتاژکاران و وارداتی ها کنند.

بنابراین می توان این گام را مقدمه خروج خودرو از انحصار نیز دانست.

اما انتهای مسیری که شورای رقابت برای قیمت خودرو تعریف کرده، سپردن قیمت به نظام عرضه و تقاضا در بازار آزاد است، اتفاقی که رخ دادن آن مستلزم حذف برچسب انحصار از پیشانی بازار خودرو است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.