حمص آخرین حلقه ارتباط زمینی با حزبالله
به گزارش اطلاع با ما، حمص آخرین حلقه ارتباط زمینی: پیگیری تحولات اخیر در سوریه، بهویژه در استان حمص، نشاندهنده تلاش مستمر دشمن برای تضعیف ساختارهای [لجستیکی و راهبردی ]مقاومت در این کشور است. هدف از عملیاتهای اخیر نیرویهای معارض در سوریه، که با حمایت پشتیبانان منطقهای و فرامنطقهای آنان برنامهریزی و اجرا شد، برهم زدن زنجیره ارتباطی محور مقاومت از شرق سوریه به لبنان بوده و این هدف توسط آنان دنبال خواهد شد. علیرغم پیشروی سریع معارضین و عدم مقاومت ارتش سوریه و همچنین فضای ناامیدی شکلگرفته در رسانهها هنوز فرصت برای جلوگیری از غلبه اراده حریف وجود دارد و میتوان با مدیریت صحیح و سریع، ابتکار عمل را به سود مقاومت بازگرداند.
استان حمص با جمعیتی در حدود ۱.۵ میلیون نفر کانونی استراتژیک در کشور سوریه بهشمار میرود و با دارا بودن منابع زیرزمینی گاز و نیز خطوط انتقال نفت و گاز، پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکهای حمص، دو نیروگاه گازی با مجموع ظرفیت اسمی ۱۲۰۰ مگاوات و فعال ۱۰۰۰ مگاوات از مهمترین مراکز انرژی سوریه است. مضاف بر این موارد، شهرک صنعتی حسیاء یکی از سه شهرک صنعتی بزرگ سوریه نیز در منطقه جنوبی استان حمص واقع شده است.
مهمتر از همه اینها، حمص بهعنوان دروازه دمشق، پایتخت سوریه فاصلهای نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری با این شهر دارد و در تقاطع مهمترین مسیرهای زمینی از جمله بزرگراه M5 قرار گرفته و شهرهای دمشق، حماه، حلب و لاذقیه را بههم متصل میکند. در واقع مسیر اتصال شرق-غرب و شمال-جنوب در سوریه و نیز کانون اتصال مسیرهای انتقال تجهیزات از ایران به حزبالله لبنان از این شهر عبور میکند.
استان حمص، بهویژه شهر القصیر و فرودگاه T4، به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی خاص خود، نقطه کانونی کریدورهای زمینی و هوایی انتقال تسلیحات و لجستیک به حزبالله لبنان و دیگر گروههای مقاومت به شمار میآید. این منطقه چهار مسیر اصلی برای انتقال تجهیزات را شامل میشود:
بوکمال-میادین-دیرالزور-الطبقه-حلب-حماه-حمص-بیروت
بوکمال-میادین-دیرالزور-پالمیرا-حمص-القصیر
بوکمال-پالمیرا-حمص-القصیر
بوکمال-پالمیرا-دمشق-بیروت
هرچند کریدور چهارم به دلیل حضور داعش در بادیه شام و نیروهای آمریکایی در مثلث التنف کمتر مورد استفاده قرار گرفته، سه کریدور دیگر در سالهای اخیر بهعنوان مسیرهای اصلی پشتیبانی مقاومت عمل کردهاند.
با آغاز عملیاتهای «ردع العدوان» و «روز رستاخیز»، دشمن تلاش کرده با استفاده از نیروهای تحت حمایت خود، از جمله تحریرالشام، مناطق کلیدی محور مقاومت را هدف قرار دهد. سقوط استانهای حلب و حماه و جاده M5 عملاً کریدور اول را مسدود کرده است. اکنون تمرکز دشمن بر تسخیر استان حمص و فرودگاه T4 قرار دارد. در صورت موفقیت آنان، کریدورهای دوم و سوم نیز بهطور کامل از کار خواهند افتاد و تنها مسیر باقیمانده برای محور مقاومت، به دلیل ناکارآمدی عملیاتی، قابل استفاده نخواهد بود.
اگر دشمن بتواند کنترل حمص و فرودگاه T4 را به دست گیرد، نهتنها انتقال تسلیحات به لبنان و حزبالله بهشدت محدود خواهد شد، بلکه تأثیرات این اتفاق میتواند در سطح منطقهای نیز احساس شود. حمص بهعنوان آخرین حلقه ارتباطی میان جغرافیای مقاومت در شرق سوریه و لبنان، نقشی کلیدی در حفظ تعادل استراتژیک منطقه ایفا میکند. سقوط احتمالی این منطقه، فشار مضاعفی بر حزبالله وارد کرده و ممکن است تلاشهایی برای تضعیف مقاومت در لبنان نیز آغاز شود.
در حالی که از یک سو سقوط کامل حکومت سوریه به دست معارضین بدترین پیامدها را برای منافع جمهوری اسلامی ایران و مقاومت در منطقه خواهد داشت و از سوی دیگر ناتوانی حکومت در اعمال کنترل بر تمام قلمروی سوریه محرز است حفظ حمص میتواند مانع از سقوط کامل نظام سوریه در کوتاهمدت شده و با ایجاد یک توازن در برابر نیروهای مخالف زمینه یک راهحل سیاسی میانه را فراهم کند.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0