کد خبر : 117021
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 تیر 1403 - 12:18

حال مسکن خوب نیست

حال مسکن خوب نیست
افزایش اجاره‌بهای مسکن در ایران به یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی تبدیل شده است. در پنج سال گذشته، میانگین اجاره‌بها در مناطق شهری بیش از ۴۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اطلاع با ما حال مسکن خوب نیست- افزایش اجاره‌بهای مسکن در ایران به یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی تبدیل شده است. در پنج سال گذشته، میانگین اجاره‌بها در مناطق شهری بیش از ۴۹ درصد افزایش یافته است. شورای عالی مسکن سقف افزایش اجاره‌بها را ۲۵ درصد تعیین کرده، اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که افزایش واقعی بین ۳۵ تا ۴۵ درصد بوده است.

کارشناسان معتقدند که تعیین سقف افزایش اجاره‌بها غیرقابل اجرا است، زیرا نرخ تورم اقتصادی بیش از ۴۰ درصد است و نرخ رشد ۲۵ درصدی کمتر از سود بازارهای سرمایه‌گذاری دیگر است. تلاش‌های دولتی مانند طرح‌های «مسکن مهر» و «نهضت ملی مسکن» در ده سال گذشته موفق نبوده‌اند و تعادل میان عرضه و تقاضا را به هم زده‌اند.

کمبود برنامه‌ریزی برای ایجاد مسکن استیجاری و تبدیل بازار اجاره به یک میدان سرمایه‌گذاری بدون مالیات، باعث شده است که تمایل به تعدیل قیمت‌ها کاهش یابد. مستأجران مجبور به نقل مکان به مناطق ارزان‌تر شده‌اند و توسعه سکونتگاه‌های حاشیه‌ای در اطراف کلانشهرها افزایش یافته است.

دولت چهاردهم باید برای رفع این مشکل به تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بازار مسکن بپردازد تا در میان مدت قیمت‌ها کاهش یابد. وابستگی به منابع بانکی محدود و گران قیمت می‌تواند برای برنامه توسعه مسکن مهلک باشد و باید به گزینه‌های دیگر مانند جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی روی آورد.

برچسب ها :اجاره ، مسکن

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.