کد خبر : 133242
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 شهریور 1403 - 22:15

توسعه تنها بندر اقیانوسی کشور با مشارکت هند

توسعه تنها بندر اقیانوسی کشور با مشارکت هند
دولت سیزدهم با توجه به نگاه راهبردی خود در خصوص ضرورت تعمیق روابط میان ایران و قدرت‌های نوظهور شرقی، توسعه بندر چابهار را در زمره طرح‌های پیشران سیاست خارجی خود با رویکرد دیپلماسی اقتصادی قرار داد.

به گزارش اطلاع با ما  توسعه تنها بندر اقیانوسی کشور- دولت سیزدهم با توجه به نگاه راهبردی خود در خصوص ضرورت تعمیق روابط میان ایران و قدرت‌های نوظهور شرقی، توسعه بندر ‏چابهار را در زمره طرح‌های پیشران سیاست خارجی خود با رویکرد دیپلماسی اقتصادی قرار داد. در این راستا، رفع موانع موجود، حل ‏مسئله داوری و انعقاد موافقتنامه بلندمدت توسعه بندر یکی از مهم‌ترین گام‌های دولت سیزدهم بود. همزمان، تسریع روند تامین مالی ‏پروژه اتصال این بندر به شبکه ریلی و ایجاد خطوط کشتیرانی مستقیم به چین و هند را باید دیگر گام‌های مهم در توسعه این بندر در نظر ‏گرفت.‏

از اعلامیه دهلی‌نو و مطرح شدن موضوع مشارکت هند در توسعه چابهار در سال ۲۰۰۳ (بهمن ۱۳۸۱) تاکنون بیش از دو دهه می‌گذرد و اولین موافقتنامه رسمی ‏میان ایران و هند برای توسعه این بندر در سال ۲۰۱۶ (خرداد ۱۳۹۵) منعقد گردید. با اینهمه، سرمایه‌گذاری طرف هندی در این بندر بسیار محدود بوده و براساس برآوردها به زحمت به ۲۵ میلیون دلار می‌رسید. چالش‌های متعددی در این خصوص طرح شده که از جمله مهم‌ترین ‏موارد می‌توان به عدم تعیین تکلیف داوری در موافقتنامه ۲۰۱۶ اشاره کرد که در نهایت موجب کنار گذاشته شدن این موافقتنامه و ‏تمدید موقت آن در بازه‌های شش ماهه گردید. مذاکرات دولت سیزدهم با طرف هندی در نهایت به کنار گذاشته شدن داوری تجاری ‏خارجی و رجوع به سایر اشکال داوری انجامید و موافقتنامه بلندمدت جدید توسعه بندر چابهار در اردیبهشت ۱۴۰۳ منعقد گردید. ‏

‏ علاوه‌براین، عدم اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی و فقدان پس‌کرانه مناسب نیز موجب کاهش اقبال به این بندر دانسته می‌شود که ‏تسریع تامین مالی و پیگیری برای تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان در راستای رفع این چالش در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و ‏پیش‌بینی می‌شود این پروژه عظیم با ظرفیت حمل بار سالانه به وزن ۷.۵ میلیون تن تا مردادماه ۱۴۰۴ تکمیل شود. همزمان، کشورهای ‏آسیای میانه به راه‌اندازی دپو و انبار با حمایت ویژه در چابهار دعوت شدند. ‏

ضمناً، دولت سیزدهم به این نکته توجه نمود که برای بهره‌برداری بهینه از بندر نمی‌تواند تنها به یک کشور تکیه کند و لازم است منافع ‏سایر بازیگران را نیز با بندر چابهار درگیر کند. اولین خط مستقیم چین به چابهار در دی ماه ۱۴۰۱ راه اندازی شد که براساس برآوردها موجب صرفه‌جویی ‌‏۴۰۰ دلاری در هزینه های تخلیه و بارگیری به ازای هر کانتینر شده و بار را دستکم ۱۰ روز زودتر به دست صاحب کالا می‌رساند. در ‏شهریور ۱۴۰۲، خط مستقیم هند به چابهار نیز راه‌اندازی شد که علاوه بر قیمت رقابتی، زمان حمل را به شکل قابل‌توجهی کاهش ‏می‌دهد. در آذر ۱۴۰۲، سومین خط مستقیم به چابهار از مبدا امارات –بندر جبل علی- نیز راه‌اندازی شد.‏

با این وصف، توسعه تنها بندر اقیانوسی کشور با مشارکت هند را باید واجد منافع و آثار راهبردی متعددی برای کشور برشمرد که ‏مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: ‏

‏ توسعه و تثبیت اولین بندر اقیانوسی ایران
‏ توسعه محلی و محرومیت‌زدایی از منطقه مکران
‏ متنوع‌سازی مسیرها در کریدور شمال-جنوب
‏ گسترش پیوندهای ژئواکونومیک میان ایران و هند همسو با سیاست نگاه به شرق
‏ موازنه‌سازی در پیوندهای شرقی جمهوری اسلامی ایران با چین و روسیه

حال که موافقتنامه جدید بلندمدت چابهار میان ایران و هند توسط دولت سیزدهم منعقد شده، ضروریست دولت چهاردهم اجرای ‏تعهدات طرفین را در دستور کار خود قرار دهد. همزمان، باید توجه داشت که برقراری خطوط کشتیرانی مستقیم و تکمیل پس‌کرانه ‏ریلی چابهار به اندازه خود موافقتنامه اهمیت دارند و چشم‌پوشی از آنها زمینه‌ساز رکود مجدد در این پروژه راهبردی خواهد شد؛ ‏رکودی که با توجه به رقابت تنگاتنگ منطقه‌ای برای تعریف و اجرای پروژه‌های مشابه و رقیب، موجب تضعیف روزافزون مزیت‌های ‏ژئواکونومیک کشور می‌شود.‏

برچسب ها :بندر ، هند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.