کد خبر : 144220
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 15:15

سعدوندی‌، کارشناس اقتصادی:

تورم طولانی نتیجه سیاست چند نرخی ارز است

تورم طولانی نتیجه سیاست چند نرخی ارز است
یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه طولانی ترین تورم تاریخ به دلیل سیاست ارز چند نرخی در کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: سیاست ارز نیمایی به شدت باعث منکوب صادرات و تهییج واردات شده و در نهایت منجر به شکست سیاست ارزی می‌شود.

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از شادا، تورم– بازار ارزی کشور سال هاست در دام چند نرخی گیر کرده و آورده چنین سیاست ارزی چیزی جز تورم، رانت و فساد نبوده است اما در عین حال ذی نفعان چنین روندی اجازه اصلاح آن را نمی دهند و همچنان بازار در یک دور باطل قرار دارد. حالا با روی کار آمدن دولت چهاردهم، وزارت اقتصاد راه حل عبور از ایران بحران را کاهش نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد و در نهایت تک نرخی بودن‌، می داند.

علی سعدوندی اقتصاددان و استاد دانشگاه ضمن تایید این رویکرد، تنها راه حل برون رفت از این شرایط و جلوگیری از رانت و فساد را نظام تک نرخی می داند.

این اقتصاددان در گفت‌وگو با شادا گفت: نزدیک به ۵۰ سال این روند اشتباه ادامه داشته است؛ یعنی منابع ارزی را با قیمت پایین تر در اختیار افراد خاص قرار دادیم و به همین دلیل رانت به وجود آمده و افراد محدودی بهره مند و اکثر مردم متضرر شدند. همین امر باعث می شود که در بازار آزاد ارز نیز مشکل پیش بیاید؛ یعنی منابع ارزی را از طریق بازار آزاد از کشور خارج کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه این اتفاقی است که به طور مرتب در طی این سال ها تکرار شده است و اینکه نرخ ارز نیما را به تدریج بالا ببریم کمکی نمی کند بلکه باید ارز تک نرخی شود و اتفاقا هم به سرعت این امر اتفاق بیافتد. چرا که برای مثال شما ارز نیمایی را ۱۵ درصد بالا می برید اما ارز آزاد ۳۰ درصد رشد می کند بنابراین راه حل این نیست، بلکه باید تک نرخی شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ارز چند نرخی فساد آور و رانتی و در عین حال شکست خورده ترین سیاست در دنیا است و هیچ کشوری در دنیا چنین سیاست ارزی نداشته است. اما متاسفانه در کشور ما مورد تایید برخی از افراد قرار دارد که به عقیده من با ذی نفوذها در این نوع سیاست ارزی در ارتباط هستند.

سعدوندی در پاسخ به این سوال که آیا بازار در شرایط کنونی پتانسیل چنین رویکردی را دارد یا نه می‌گوید: سیاست ارز نیمایی به شدت باعث منکوب صادرات و تهییج واردات شده است؛ درواقع این نوع سیاست ارزی در نهایت منجر به شکست سیاست ارزی می‌شود.

سعدوندی با تاکید بر شناور کردن نرخ ارز تصریح می کند: در طی این سال ها تثبیت نرخ ارز به معنی فشرده شدن کمر تورمی بوده و متاسفانه به ضرر اقتصاد کشور بود. پس ارز باید شناور باشد و سعی کنیم محیط اقتصاد کلان به یک ثبات برسد. مانند سیاستی که در حال حاضر در کشور روسیه در حال اجرا است. تا زمانی که راه های رانت و فساد وجود دارد اقتصاد ایران از پا در خواهد آمد؛ به گونه ای که ما در ۲۰ سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی داشتیم و به هدر رفت.

پس برای اینکه از نظر کیفیت و کمیت زیرساخت ها به کشورهای رده اول جهان مانند ژاپن و آلمان برسیم کمتر از ۵۰۰ میلیارد دلار باید هزینه می کردیم. اما متاسفانه سیاست ارزی نادرست باعث شده هم به نتیجه نرسیم و هم سوبسید برای فرار سرمایه داده شود؛ که بسیار سیاست مخرب و غیر موثری در جهت کنترل تورم بوده است.

وی تاکید کرد: ما در واقع طولانی ترین دوره تورمی تاریخ بشر را بوجود آوردیم که دلیل عمده آن هم سیاست نادرست چند نرخی بود که قبلا هم شکست خورده است.

برچسب ها :ارز ، تورم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.