کد خبر : 146528
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 آبان 1403 - 12:49

بریکس می‌خواهد کشورها تحریم‌های یکجانبه آمریکا را نپذیرند

بریکس می‌خواهد کشورها تحریم‌های یکجانبه آمریکا را نپذیرند
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به به بیانیه اجلاس سران بریکس در کازان روسیه گفت: اصولا در این بیانیه خواسته شده هر کشوری که به بریکس ملحق می‌شود حتی به عنوان شریک، نباید تحریم‌های یکجانبه آمریکا را بپذیرد.

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از تسنیم، کشورها تحریم‌های یکجانبه آمریکا: سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان که به همراه رئیس جمهور به روسیه سفر کرده، در خصوص حضور ایران در اجلاس سران گروه بریکس و ملاقات‌های دوجانبه جانبی در جمع خبرنگاران گفت: بریکس اکنون دارد به یک بلوک جدید قدرت در عرصه بین المللی تبدیل می‌شود. این بلوک متشکل از کشورهایی است که مخالف یکجانبه گرایی بوده‌ و به دنبال یک نظام جهانی عادلانه تر مبتنی بر چندجانبه گرایی و بدون انحصار طلبی نهادهای غربی هستند.

وی افزود: مجموعه کشورهای بریکس این نهاد را با هدف این تشکیل دادند که نظامات بین المللی موجود را عمدتا در عرصه‌های اقتصادی و بعد سیاسی و انحصارگرایی که کشورهای غربی ایجاد کردند، اصلاح کنند و با کشورهای غیر غربی و جنوب جهانی بتوانند صدای خودشان را در مناسبات بین‌المللی داشته باشند و از یکجانبه گرایی آمریکا و کشورهای غربی این نظامات خارج شود.

عراقچی اظهار داشت: این هدفی بود که پنج کشور اولیه دور هم گرد‌آمدند و تصمیم به گسترش گرفتند. چهار کشور دیگر از جمله ایران اضافه شدند که امروز در دیدارها خیلی از پیوستن ایران تجلیل می‌کردند که ایران چقدر باعث قدرتمند شدن بریکس خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون بریکس با 35 کشور روبه‌رو شده که علاقه مند به ورود هستند. تصمیمی که سران گرفتند این است که فعلا عضو عامل نگیرند و شریک بگیرند.  یک آیین نامه‌ای هم در این اجلاس در مورد چگونگی پذیرش کشور شریک تدوین شد و حیطه همکاری کشورهای شریک مشخص شد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: این بریکس با این هویت خودش دارد در عرصه جهانی به یک بازیگر جدی تبدیل می‌شود. اولین اجلاس سران خودش را با حضور 9 کشور برگزار کرد و بیانیه‌ای را با بیش از 130 ماده صادر کردند.

وی افزود: در این بیانیه قسمت مربوط به خلیج فارس خیلی بیانیه قوی است. همچنین حمله به سفارت ایران را محکوم کردند. بحث حملات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و خواستار توقف آن شده است. در حوره تحریم بندهای خیلی محکمی دارد و اصولا خواسته هر کشوری که به بریکس ملحق می‌شود حتی به عنوان شریک، نباید تحریم‌های یکجانبه آمریکا را بپذیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: به نظر من بریکس در آینده نظم جهانی نقش روزافزون و موثری خواهد داشت. کشورها با علاقه با آن برخورد می‌کنند.

عراقچی در خصوص دیدارهای دوجانبه ایران توضیح داد: در کنار این اجلاس ملاقات‌های دوجانبه صورت گرفت اما این دور یک ویژگی خاصی داشت و آن از نظر اهمیت جلسات دوجانبه بود. آقای پزشکیان با روسای جمهور روسیه، چین، مصر، آفریقای جنوبی، نخست وزیر هند و با رییس دولت امارات ملاقات‌های دوجانبه‌ای را داشتند.

وی افزود: به نظر من ملاقات‌ها بسیار خوب بود. مسائل دوجانبه مرور شد و ما با هرکدام پروژه‌های دوجانبه مهمی را داریم. بر گسترش روابط، گسترش تجارت و استفاده از شیوه‌های نوین در تجارت و کنار گذاشتن تحریم ها بحث شد.

وزر امور خارجه ادامه کشورمان داد: موضوع منطقه، لزوم کاهش  تنش در منطقه، لزوم توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی و لزوم آتش‌بس و رسیدگی به وضع آوارگان در این ملاقات‌ها مورد بحث واقع شد.

عراقچی در خصوص دیدار با مقامات امارات گفت: دیدار با رییس دولت امارات متحده عربی یک دیدار جانبی بود و یک دیدار رسمی به شکل خودش نبود. در آن سالن جنب اجلاس که روسای کشورها جمع می‌شوند و به اتفاق وارد سالن اصلی می‌شوند، فرصتی پیش آمد و یک دیدار مختصری صورت گرفت.

وی افزود: بحث اصلی هم در آنجا بحث فلسطین و لزوم توقف جنایات اسراییل بود. همین طور مسائل دوجانبه طبیعی است که مطرح می‌شود.

عراقچی خاطرنشان کرد: امارات یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است که ما با مجموع این کشورها روابط داریم و این روابط در سیاست حسن همسایگی ایران قرار می‌گیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در عین حال ما اختلاف نظرهای جدی داریم  به ویژه در موضوع جزایر سه‌گانه و ما هیچوقت هیچ فرصتی را از دست ندادیم که مواضع خودمان را در خصوص این جزایر به صورت قاطع بیان کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.