کد خبر : 141068
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 مهر 1403 - 14:39

بررسی پیامدهای پاسخ ایران به اسرائیل بر منطقه

بررسی پیامدهای پاسخ ایران به اسرائیل بر منطقه
دو ماه پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت، پاسخ ایران سرانجام به وقوع پیوست و اسرائیل با شلیک بیش از 200 موشک بالستیک در مدت زمان نیم ساعت غافلگیر شد. در این واقعه، آسمان فلسطین به رنگ سرخ درآمد و شادی مردم کشورهای عربی در شهرهای مختلف از جمله قدس، غزه بیروت، امان و دیگر شهرهای کشورهای عربی امتداد یافت.

به گزارش اطلاع با ما ، ایران دو ماه پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت، پاسخ ایران سرانجام به وقوع پیوست و اسرائیل با شلیک بیش از 200 موشک بالستیک در مدت زمان نیم ساعت غافلگیر شد. در این واقعه، آسمان فلسطین به رنگ سرخ درآمد و شادی مردم کشورهای عربی در شهرهای مختلف از جمله قدس، غزه بیروت، امان و دیگر شهرهای کشورهای عربی امتداد یافت.

سطح جدید تشدید تنش، جامعه بین‌المللی و کشورهای خاورمیانه را به شدت تحت تأثیر قرار داده و سؤالاتی جدی را برای کارشناسان کرده است: پس از پاسخ ایران چه تحولی رخ خواهد داد؟ پیامدهای این رویداد بر منطقه چیست؟ آینده نبرد مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل چگونه رقم خواهد خورد؟

 پاسخ ایران

آغازگر مرحله‌ای نوین در درگیری میان ایران و اسرائیل تلقی می‌شود. این درگیری فراتر از یک رویارویی محدود در زمان و مکان است تکرارپذیر خواهد بود و احتمالاً به راه‌روهای سازمان ملل نیز کشیده خواهد شد. این مرحله، با توجه به ماهیت ژئوپلیتیکی و تهدیدات آینده چین و روسیه، به «تقویت محور روسیه و چین» در سازمان ملل کمک خواهد کرد. همچنین، اتحاد ایران و روسیه نیز در سطح روابط بین‌المللی مستحکم‌تر خواهد شد.

 کشورهای عربی منطقه

به نظر می‌رسد باتوجه به ناتوانی کشورهای عرب منطقه، عملیات ایران تداوم داشته باشد و ممکن است این موضوع منجر به شکاف جدیدی میان کشورهای عربی گردد. برخی کشورها، به ویژه در سطح شورای همکاری خلیج فارس، به طور قابل توجهی از یکدیگر فاصله خواهند گرفت و کشورهایی نظیر کویت، قطر و عمان به دلیل تحولات اخیر در فلسطین از محور عربستان و امارات دور خواهند شد.

 نبرد مقاومت در میدان

پاسخ نظامی ایران حرکتی هوشمندانه، محدود و دقیق با اهداف سیاسی بود. این پاسخ پس از لبریز شدن صبر استراتژیک ایران در پی حملات به حزب‌الله و جنوب لبنان صورت گرفت. ایران با هدف کاهش فشار نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بر جنوب لبنان و حمایت از مقاومت، پایگاه‌ها و فرودگاه‌های اسرائیل را هدف گرفت. با توجه به اینکه مقاومت سامانه پدافندی مؤثر برای ایجاد بازدارندگی در برابر حملات صهیونیستی ندارد، این اقدام توازن قوای نظامی را اندکی بهبود بخشید. حملات هوای روزهای آتی رژیم نشان‌دهنده میزان خسارت وارد شده به پایگاه‌ها و فرودگاه‌های او خواهد بود.

از سویی دیگر، این پاسخ به تقویت رزمندگان مقاومت یاری می‌رساند و تأثیرات روانی و وضعیت ناامیدی ناشی از موفقیت‌های صهیونیست‌ها در نفوذ، ترور و تجاوز به شهرها را کاهش می‌دهد. همچنین، این اقدام باعث از بین رفتن حس اعتماد و آرامشی می‌شود که نتانیاهو و اعضای دولتش سعی کردند پس از 7 اکتبر در محافل سیاسی و عمومی ترویج نمایند.

علاوه بر این، هدف قرار ندادن مناطق مسکونی و غیر نظامیان خود به‌عنوان پیامی به جامعه جهانی، ایالات متحده و سرزمین اشغالی تلقی می‌شود که نشان می‌دهد ایران هنوز تمایلی به گسترش دامنه جنگ ندارد. این موضوع به ایالات‌متحده و غرب این امکان را می‌دهد که فشار لازم را بر نتانیاهو وارد کنند.

این تنش‌های فزاینده، باعث ارزیابی مجدد اوضاع منطقه توسط کشورهای منطقه و جهان با در نظر گرفتن پاسخ ایران خواهد شد و پیامدهایی نظیر جنگ تمام عیار یا صلح مشروط را به همراه خواهد داشت. همچنین، این تحولات موجب کاهش تنش‌های اجتماعی در داخل ایران پس از اهانت ناشی از ترور شهیدان هنیه و نصرالله خواهد شد و اعتماد به رئیس‌جمهور جدید ایران را تقویت کرده و رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را به بازگشت به قوانین قبلی تعامل وادار می‌سازد.

برچسب ها :اسرائیل ، ایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.