با «بنزین» چه کنیم؟
به گزارش اطلاع با ما دروز گذشته نشستی با عنوان «ناترازی بنزین و چالش قیمتگذاری» در گروه رسانهای «دنیایاقتصاد» برگزار شد.
در این نشست، علیرضا توکلیکاشی، کارشناس انرژی، مدلی نوین و ریاضیمحور را برای مدیریت اصلاح قیمت بنزین پیشنهاد داد.
بر اساس این طرح، افزایش ناچیز اما مداوم قیمت حاملهای انرژی در هر ماه، یکی از راهحلهایی است که میزان افزایش ماهانه آن میتواند بسته به اقتضائات اقتصاد ایران تغییر کند.
در این طرح سهمیه حاملهای انرژیپایه مانند نفتخام و گاز طبیعی بهصورت مساوی میان تمام مردم ایران توزیع میشود. هر فرد میتواند این سهمیه را نگهداری کند یا در بازاری مشخص به متقاضیان بفروشد.
در ادامه کارشناسان حاضر در نشست نظر خود را درمورد این طرح ابراز کردند:
مرتضی کاظمی، اقتصاددان، به نقل از یک کارشناس گفت:
«در ایران ممکن است مردم با افزایش قیمت بنزین مشکلی نداشته باشند اما با افزایشدهنده قیمت بنزین مشکل دارند.» به گفته کاظمی این جمله را میتوان توصیف سیاسی مناسبی از مسائل اقتصادی ایران تلقی کرد.
عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی:
مجری این طرح، سرمایه اجتماعی نازلی دارد و کسی وعدههای آن درباره چنین طرحی را نخواهد پذیرفت.
نخستین هدف دولت باید تلاش برای جبران سرمایه اجتماعی، رهاکردن اقتصاد از بند منافع گروههای خاص و خلق فضایی برای عملکرد بهتر بازارها است.
دکتر موسی غنینژاد، اقتصاددان:
حداقل کاری که اکنون میتوان ترتیب داد افزایش قیمتها به اندازه تورم اعلامی بانکمرکزی است و هرچند این کار مسله را حل نمیکند اما از افزایش شکاف و تعمیق مشکل جلوگیری میکند. میتوان قیمت حاملهای انرژی را همگام با تورم و افزایش حقوقها بالا برد.
محمد ناطقی؛ صاحب نظر اقتصادی:
گرانکردن یا گراننکردن بنزین مساله نیست، بلکه باید پرسید چرا ما باید سالانه صدمیلیارد دلار برای ارزانسازی سوخت هزینه کنیم؟
ما اقتصادی ایجادکردهایم که جامعهای از ذینفعان را شکل دادهاست؛ بهطوری که اگر بخواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم، همین مردم که آسیبدیده اصلی هستند، اعتراض خواهند کرد.
دستکم میتوان از این به بعد قیمت سوخت را همگام با تورم بالا برد و از افزایش شکاف اقتصادی جلوگیری کرد.
مجتبی قاسمی؛ صاحب نظر اقتصادی:
طرح ارائهشده در این نشست پیمانکار ندارد و درصورت پذیرش اولیه، در نهایت به اجرا درنخواهد آمد. اصلاحات باید ابتدا از خود بازار سیاست آغاز شود.
علی فرحبخش، اقتصاددان:
وقتی هزینه بنزین سهم اندکی در سبد هزینه خانوار دارد، حتی افزایش ۲۰ یا ۲۵درصدی هم نمیتواند تاثیر زیادی در کاهش مصرف بگذارد.
در بخش عرضه نیز در کوتاهمدت، هیچ تاثیر زیادی از افزایش قیمت نخواهیم دید، چراکه نمیتوان ظرف دو ماه با درآمد حاصل از این افزایش، پروژههای بزرگی مانند پالایشگاهها و نیروگاهها را راهاندازی کرد. بد اجراکردن این طرح از اجرانکردن آن بسیار بدتر است/ دنیای اقتصاد
برچسب ها :بنزین ، قیمت بنزین
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0