کد خبر : 142626
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مهر 1403 - 21:45

بازار ارز فارکس بازاری آزاد است؟

بازار ارز فارکس بازاری آزاد است؟
 یافتن رابطه بین مفهوم آزادی بازار در نظر و عمل برای درک دقیق از چیستی آزادی و مقایسه آن با آنچه در لفظ بدان بازار ارز آزاد گفته می شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش اطلاع با ما ، محمدحسین مصدری؛ کارشناس پول و بانک – فارکس: یافتن رابطه بین مفهوم آزادی بازار در نظر و عمل برای درک دقیق از چیستی آزادی و مقایسه آن با آنچه در لفظ بدان بازار ارز آزاد گفته می شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابر‌این؛بررسی تجربه بازار آزاد ارز و پیش‌نیازهای آن در بازارهای جهانی در این زمینه مفید است.

بازار ارزهای خارجی، به‌اختصار انگلیسی «فارکس» بزرگ‌ترین بازار از نظر حجم مبادلات در بین بازارهای مالی دیگر است. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این بازار، پویایی آن به علت عرضه و تقاضای مشتقه و مرکب، تعداد عوامل بسیار زیاد و رقابتی بودن با وجود غیرمتمرکز بودن آن است.

نرخ نقدی کشف شده در این بازار بر تمام فعالیت‌های اقتصادی تأثیر خواهد داشت. در نتیجه اجزا، ساختار و سازوکار تعیین نرخ در این بازار برای رسیدن به هماهنگی مطلوب باید در حالت بهینه‌ قرار گیرند. «سطح توسعه‌یافتگی بازار» که آزادی بازار از پیش‌نیازهای آن است، معیار و ملاک این هماهنگی است.

حال سوال اینجاست که تا چه حد نظریه بازار آزاد ارز با بازار جهانی تجربه شده فارکس در عمل مرتبط است؟

رابطه توسعه بازار ارزهای خارجی با میزان آزادی آنها و بر عکس، به‌عنوان یک «رابطه دوطرفه مکمل» مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ بنابراین برای رسیدن به بازار آزاد با درجه آزادی بالا، رسیدن به سطحی از توسعه و رشد نهادها در اقتصاد نیاز است؛ یعنی سطح توسعه‌یافتگی از مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های ایجاد آزادی در بازار است.

لذا بدون دستیابی و حفظ حدی از «توسعه یافتگی بازار»، حرکت به سمت آزادسازی بازار «تبعات ضد بازاری» خواهد داشت و از نتایج آن چندنرخی شدن بازار و شکل‌گیری بازار موازی خواهد بود و حتی ممکن است منجر به مرگ بازار و آسیب‌های جبران‌ناپذیر به بدنه اقتصاد شود.

بنابراین باید مجموعه نیروهای عرضه و تقاضا و بازار‌ساز در بهترین جایگاه نسبت به یکدیگر در بازار قرار گیرند تا شرایط شکل‌گیری ویژگی‌ها و فروض رقابت کامل در بازار آزاد مهیا شود.

برچسب ها :بازار ، فارکس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.