کد خبر : 143524
تاریخ انتشار : جمعه 20 مهر 1403 - 22:38

اگر جواب جنگ لبنان را بخواهیم فقط در لبنان بدهیم خواهیم باخت

اگر جواب جنگ لبنان را بخواهیم فقط در لبنان بدهیم خواهیم باخت
بین ما و طرف آمریکایی-اسرائیلی از قبل دو ناحیه جنگ خاکستری در عراق و سوریه وجود داشت، اما آنها با اضافه کردن لبنان یک تصعید بسیار بزرگ به وجود آوردند.

به گزارش اطلاع با ما،  لبنان: علی صمدزاده و مهدی خراتیان در نشست «پس از نصرالله» در تمام‌رخ- بین ما و طرف آمریکایی-اسرائیلی از قبل دو ناحیه جنگ خاکستری در عراق و سوریه وجود داشت، اما آنها با اضافه کردن لبنان یک تصعید بسیار بزرگ به وجود آوردند.

اگر بخواهیم جنگ در لبنان را در همان لبنان جواب بدهیم بازی را خواهیم باخت، چرا که طرف مقابل همه محاسبات آن محیط را انجام داده است.

تجویز ما اضافه کردن مناطق خاکستری جدید به مناطق محل منازعه است. جایی که ما معادلات را محاسبه کنیم و طرف مقابل کشش نزاع در آن منطقه را نداشته باشد و ورق به هم بخورد.

اصلی ترین تجویز در این زمینه اردن و بحرین است. حتی اگر یکی از اضلاع مقاومت در این محیطها درگیر شود توازن آنجا از دست میرود. اینکه آمریکا در جواب به یکبار هدف قرار گرفتن پایگاهش در اردن بمب‌افکن از خاک خودش بلند کرد و مواضع مقاومت را زد نشان دهنده این است که توان هضم تبدیل اردن به محل منازعه را ندارد.

اینها جاهایی است که یک ضربه تاکتیکی میتواند به ساخت یک معادله راهبردی منتج بشود. اگر از ظرفیتهای محاسبه نشده در این جنگ استفاده نکنیم، چهارچوب محاسبات طرف مقابل برای پیروزی طراحی شده است.

باید کمک کنیم ضربه‌ای که صنعا از آمریکا و انگلیس دریافت میکند در قفقاز پاسخ داده شود. چراکه انگلیسی‌ها ریسک تمام ضرباتی که انصارالله میتواند در جغرافیای دریای سرخ تا خلیج فارس به آنها بزند را محاسبه و بعد وارد جنگ شده‌اند. باید در نقطه‌ای ضربه دریافت کنند که حساب آن را نکرده‌اند. شریک اصلی بهره‌بردار تولید و انتقال نفت از آذربایجان به اسرائیل شرکت بریتیش پترولیوم است.

همین قطری که رئیس‌جمهور به آنجا سفر کردند در پدافند وعده صادق2 نقش بازی کرده است. انتخاب قطر به عنوان میانجگری بین ایران و آمریکا در دولت قبل کار غلطی بود. داریم به بازیگران غیرمستقل سهم بیشتری از قدشان میدهیم.

ترکیه وسط این جنگ ایستاده و انتخابهایش هم کرده است و مهم نیست اردوغان چه میگوید. بخشی از جمع‌آوری میدانی علیه حزب الله کار سرویس اطلاعاتی میت ترکیه است. چون تضعیف شیعیان در لبنان فضا را برای نفوذ ترکیه باز میکند.

جمهوری اسلامی میتواند به خودش دروغ بگوید، اما ترکیه عضو ناتو است، به اسرائیل کمک راداری میکند و 60 درصد سوخت اسرائیل از طریق آن تامین میشود. در کشته شدن تک تک فلسطینیها در نوار غزه ترکیه سهم مستقیم دارد و سوخت جنگنده و تانک را او تامین کرده است.

اینکه گفته میشود نباید جنگ را بزرگتر کرد، باید پاسخ داد که چون کسانی ذهن کوچک و ایده‌های حقیری دارند، دلیل نمیشود جهان خارج هم همین باشد. جنگ بزرگی برای اهداف بزرگی در حال وقوع است و همه بازیگران منطقه‌ای در آن مشارکت دارند و یک طرف منازعه ایستاده‌اند. مهم نیست دشمنی شان ابراز میشود یا پنهان است.

این شما هستید که باید محاسبه کنید سهم این بازیگر در دشمنی با شما چقدر است و چه جوابی در چه سطحی باید به آن بدهید.

چرا ما در تهران در جایگاه ارزیابی صحنه باید به خودمان دروغ بگوییم که مثلا طرف بحرینی و عربستان با ما کاری ندارند؟ چون در بیانیه شان گفته‌اند بیطرف اند؟ صنعا بدون هماهنگی ریاض بمباران نمیشود. عربستان نقض آتشبس کرده است، شما میتوانید پاسخ بدهید یا ندهید اما سر خودتان را کلاه نگذارید که او آتشبس را نقض نکرده است.

حرف ما این نیست که موشک بزنیم، ما میگوییم جای دوست و دشمن در روایت رسمی ما جابجا نشود. وقتی ما درباره قطر و ترکیه و … صحبت میکنیم یک عده به حالت حدی میبرند و میگویند پس آیا باید به آنکارا موشک بزنیم؟ باید با قطر و امارات قطع ارتباط کنیم و با همه بجنگیم؟

خیر؛ ممکن است رئیس جمهور شما با آنها دست هم بدهد ولی سرویس اطلاعاتی شما با سرویس او با قدرت بجنگد.

برچسب ها :جنگ ، لبنان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.