کد خبر : 140900
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 مهر 1403 - 9:56

انتخابات آمریکا؛ میدان نبرد مخفی ایران

انتخابات آمریکا؛ میدان نبرد مخفی ایران
به نظر می‌رسد انتخابات آمریکا نه‌تنها تحت تأثیر روندهای سیاست داخلی این کشور قرار دارد، بلکه به مداخلات خارجی نظیر سوءقصد علیه ترامپ و حملات سایبری به کمپین انتخاباتی او نیز گره خورده است.

به گزارش اطلاع با ما  انتخابات آمریکا؛ میدان نبرد مخفی-غدی قندیل: به نظر می‌رسد انتخابات آمریکا نه‌تنها تحت تأثیر روندهای سیاست داخلی این کشور قرار دارد، بلکه به مداخلات خارجی نظیر سوءقصد علیه ترامپ و حملات سایبری به کمپین انتخاباتی او نیز گره خورده است.

با این حال، ایران که متهم به انجام این عملیات‌ها است از توانایی کافی برای جلوگیری از ترور اسماعیل هنیه در قلب تهران برخوردار نبود و همین امر موجب پیچیدگی موضوع می‌شود. این مسئله شواهد مداخله ایران در انتخابات 2024 آمریکا را زیر سؤال می‌برد و این پرسش‌ را مطرح می‌کند که ایران تا چه اندازه می‌تواند تهدیدی برای آمریکا باشد و بر نتیجه انتخابات آن تأثیر بگذارد؟

 شواهد مداخلات ایران در انتخابات آمریکا

سپاه پاسداران ایران، به دلیل نگرانی از بازگشت ترامپ به کاخ سفید در سال 2020، از طریق گروهی به نام «فسفر»، حساب‌های متعددی از فعالان کمپین ترامپ را هک و پیام‌های تهدیدآمیزی مبنی بر عدم رأی‌دهی به ترامپ به نفع بایدن ارسال نمود. در ادامه این رویکرد، ترامپ ایران را به دست داشتن در دو عملیات سوءقصد به خود متهم نموده و نسبت به احتمال سوءقصد سوم نیز هشدار داده است.

شرکت مایکروسافت اعلام کرد که گروه هکری وابسته به واحد اطلاعات سپاه موفق به هک ایمیل «راجر استون»، دستیار ارشد سابق ترامپ در انتخابات 2020 و ارسال پیام‌های تقلبی به حساب‌های کاربری کمپین‌ها و بانک‌های اطلاعاتی شده است.

کمپین کامالا هریس، نامزد دموکرات ریاست جمهوری، نیز از حملات سایبری مصون نمانده است. شرکت «متا» ماه گذشته اعلام کرد هر دو کمپین ریاست جمهوری در پیام‌رسان واتساپ هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند و ایالات متحده ایران را به این حملات متهم کرده است.

 تاکتیک‌های مداخله ایران در انتخابات آمریکا

ایران شبکه‌ی گسترده‌ای از نیروهای متخصص و نخبه را سامان‌دهی کرده که در داخل با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به ترویج دیدگاه‌های جمهوری اسلامی پرداخته و در سطح بین‌المللی نیز با حملات سایبری و تلاش برای نفوذ به دستگاه‌های امنیتی سایر کشورها، به‌ویژه در شرایط خاص مانند کودتاهای نظامی، انقلاب‌ها، شورش‌ها و انتخابات، آنها را هدف حملات سایبری خود قرار دهند.

در این مورد، حملات سایبری ایران به کمپین‌های ترامپ و هریس دو رویکرد اصلی را در پیش گرفته است. رویکرد نخست شامل کلاهبرداری از طریق ارسال ایمیل و ارائه اطلاعات نادرست به منظور فریب قربانیان و متقاعد کردن آنان برای افشای اطلاعات شخصی خود است. رویکرد دوم هک مستقیم است که رویکرد هدفمندتری محسوب می‌شود و با استفاده از اطلاعات خاص تلاش می‌کند پیام‌های ارسالی را رسمی جلوه دهد.

برخی تحلیل‌گران این اقدامات تهران را در راستای تشدید تنش‌های داخلی ایالات متحده، دستکاری در نظام سیاسی این کشور و تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات ارزیابی می‌کنند اما با نگاه دقیق‌تر می‌توان متوجه شد که هدف این تلاش‌ها جلوگیری از بازگشت ترامپ به قدرت بوده است.

 آیا انتخابات آمریکا می‌تواند به تغییر شکل روابط با ایران کمک کند؟

این حملات سایبری نه تنها باعث ایجاد نگرانی در مورد روابط آمریکا و ایران می‌شود، بلکه بر روند شکل‌گیری سیاست بین‌المللی و استراتژی‌های سیاست خارجی کشورهای مختلف نیز تأثیرگذار است. پیچیدگی فزاینده کمپین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و سایت‌های خبری جعلی، چالش‌هایی را برای اقدامات امنیتی ایجاد می‌کند. به گونه‌ای که بسیاری از کشورها برای نیل به اهداف خود به حملات سایبری روی آورده‌اند. رهبر ایران نیز فضای مجازی را به عنوان مرزهای جدید جهاد عنوان نموده است و بر این اساس، ایران عملیات اطلاعاتی پنهان علیه مخالفانش، به ویژه اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده را انجام داده است.

با توجه به اینکه در این دوره از انتخابات، حملات سایبری علاوه بر کمپین‌های انتخاباتی ترامپ، کمپین هریس را نیز هدف قرار داده است، می‌توان گفت این اقدامات با هدف بی‌اعتبارسازی نظام سیاسی آمریکا صورت می‌گیرد که دهه‌ها است به‌عنوان نماد دموکراسی در جهان شناخته شده است.

 نتیجه‌گیری

پیروزی دموکرات‌ها می‌تواند به نفع ایران باشد، به‌ویژه در شرایط حساس کنونی که منطقه تحمل سیاست‌های خصمانه ترامپ علیه دشمنانش را ندارد. ایران و چین در پی کاهش حمایت‌های آمریکا از اسرائیل برای توقف جنگ در غزه و لبنان هستند.

مهم‌تر از همه اینکه ایران اخیراً رئیس‌جمهوری را انتخاب کرده است که با تمرکز بر بهبود روابط با غرب و احیای توافق هسته‌ای به منظور کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، توانسته است در مبارزات انتخاباتی خود پیروز شود. ترکیب پزشکیان و هریس می‌تواند فرصتی برای بهبود روابط ایران و آمریکا و شاید نجات خاورمیانه از یک جنگ همه‌‌جانبه باشد.

برچسب ها :امریکا ، ایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.