کد خبر : 135810
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 شهریور 1403 - 21:40

امنیت سوخت کشور وابسته به چیست؟

امنیت سوخت کشور وابسته به چیست؟
کاتالیست‌ها از مهم‌ترین اجزای فرآیند‌های تبدیلی پالایشگاهی همچون FCC و RFCC هستند که وظیفه آن تبدیل فرآورده‌های سنگین به محصولات سبک راهبردی همچون بنزین و الفین‌ها است.

به گزارش اطلاع با ما  افشین غلامعلی‌پور؛ کارشناس انرژی : امنیت سوخت کشور وابسته به چیست؟ -امنیت سوخت کشور وابسته به چیست؟ کاتالیست‌ها از مهم‌ترین اجزای فرآیند‎‌های تبدیلی پالایشگاهی همچون FCC و RFCC هستند که وظیفه آن تبدیل فرآورده‌های سنگین به محصولات سبک راهبردی همچون بنزین و الفین‌ها است.

با توجه به نیاز رو به رشد کشور در مصرف بنزین و حجم محصولات سنگین پالایشگاهی کشور (نظیر نفت کوره و وکیوم باتوم)، استفاده از فرآیند‌های تبدیلی نظیر FCC و RFCC، می‌تواند کلید توسعه پالایشگاهی کشور و تولید فرآورده‌های سبک و با ارزشی همچون بنزین و الفین باشد.

کاتالیست مورد استفاده واحدهای تبدیلی FCC و RFCC دو پالایشگاه آبادان و شازند اراک جزء پراهمیت‌ترین و پرمصرف‌ترین کاتالیست‌های مصرفی کشور هستند و سالانه حدود ۱۴ هزار تن از این کاتالیست‌ها بسته به شرایط عملیاتی و بهره‌برداری از پالایشگاه‌های مورد اشاره، وارد کشور می‌شود که با بهره‌برداری از طرح‌های آتی کشور، این نیاز به حدود ۲۹ هزار تن خواهد رسید.

با وجود قدمت حدود ۱۰۰ ساله صنعت پالایش نفت كشور و قدمت بیش از ۵۰ ساله صنعت پتروشیمی، بخش عمده‌ای از كاتالیست‌های مصرفی مورد نیاز كشور از خارج تأمین می‌شود. واردات كالای استراتژيکی همچون كاتالیست برای كشوری كه در مجموع ذخایر نفت و گاز دارای رتبه اول در دنیا است و مطابق سند چشم انداز صنعت پتروشیمی كه بايد رتبه اول منطقه به لحاظ ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی را كسب كند، مورد قبول نیست.

تجربه نشان می‌دهد كه عدم فروش كاتالیست، می‌تواند يکی از اهرم‌های فشارِ شرکت‌های غربی به كشور باشد، لذا برای تأمین این کالای راهبردی باید برنامه بومی‌سازی تولید کاتالیست در کشور ارائه شود.

برچسب ها :سوخت ، نفت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.