کد خبر : 46034
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آذر 1402 - 10:15

امسال تحقق درآمدهای حاصل از مولدسازی رضایت‌بخش نبود

امسال تحقق درآمدهای حاصل از مولدسازی رضایت‌بخش نبود
علت هم این است که شناسایی، طبقه‌بندی و قیمت‌گذاری اموال زمان‌بر بوده و بخش عمده‌ای از وقت هیئت مولدسازی صرف آنها شده. امسال بخش عمدۀ این کارها انجام شده.

به گزارش اطلاع با ما به نقل از واحد مرکزی خبر، علت هم این است که شناسایی، طبقه‌بندی و قیمت‌گذاری اموال زمان‌بر بوده و بخش عمده‌ای از وقت هیئت مولدسازی صرف آنها شده. امسال بخش عمدۀ این کارها انجام شده.

منظور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در گفتگوی ویژه شبکه خبر، به بررسی تاثیر اجرای حساب واحد خزانه و اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۳ پرداخت و افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ سهم درآمدهای نفتی کاهش و سهم درآمدهای پایدار افزایش یافته است ، بطوریکه خارج شدن اقتصاد کشور از تک محصولی می تواند شرایط کشور را به لحاظ رشد اقتصادی در وضعیت خوبی قرار دهد.

متنوع سازی در آمدهای کشور که دربودجه کشور نیز پیش بینی شده است ، می تواند رشد اقتصاد را پایدار کند، در واقع پایدار سازی درآمدهای کشور امکان رشد اقتصادی پایدار را ممکن می کند و این به معنای حرکت کشور در مسیر آینده ای بهتر خواهد بود.

شناسایی یک میلیون ملک دولتی برای مولدسازی

مشروح گفتگو به این شرح است:

سوال : آقای منظور، حساب واحد خزانه موضوعی كه امروزه در صحبت‌های رئيس‌جمهور از آن به عنوان گام‌های مهم یاد شد لطفا بفرماييد كه موضوعی كه در برنامه ششم ديده شده ، همچنين در بودجه‌های سنواتی از زمان اجرا چه تأثيری داشت در اصلاح ساختار بودجه ؟

منظور : تمام دستگاه‌های اجرایی مكلف هستند كه حساب‌های پرداخت خودشان را به حسابی نزد خزانه در بانك مركزی منتقل بكنند خوب سابق بر اين بود، هر دستگاهی می توانست نزد هر بانكی حساب باز کند و خزانه هم اينها را به رسميت می شناخت اما با توجه به اين تكليف قانونی الان همه دستگاه‌ها مكلف هستند حساب‌هاي ديگرشان را نزد بانك‌ها ببندند مسدود بكنند و منتقل ‌كنند به حساب نزد بانك مركزی ، تقريباً قاطبه دستگاه‌های اجرايی وزارتخانه‌ها و مؤسسات و سازمان های دولتی اين تكليف را انجام دادند یک تعدادی دستگاهها باقی ماندند كه عمدتاً اينها جنسشان یک مقداری متفاوت با بقيه است، مثلاً فرض بفرماييد دانشگاه علوم پزشكی اينها بيمارستان‌های دولتی را دارند و بيمارستان‌ها هم لاجرم با حساب‌های متعددی كار می كنند، و اينكه بخواهند همه حساب ها را مسدود ‌كنند و بیایند یک حساب نزد خزانه، كار آنها را دشوار می كند، ضمن اينكه درآمد بيمارستان‌ها ، درآمد اختصاصی است يعنی اينكه اينها درآمد متعلق به خودشان است اونجایی كه از بيمار وجهی دريافت می كنند خدماتی می دهند، دارو می فروشند و الی آخر.

آنجایی كه بابت خريد دارو و غيره هزينه می كنند و لذا ما خيلی به اينها فشار نياورديم به جهت اينكه جنس كارشان و نوع حساب هایشان و با توجه به ماهيت درآمد هایشان كه اختصاصی هست و با درآمدهای عمومی متفاوت است، ما دستگاه‌هایی مثل وزارت نفت وقتی كه محصولی می فروشد اين را به حساب خزانه واريز می كند اين می شود منبع دولت به عنوان درآمد عمومی ،اما در مورد بيمارستان اين اتفاق نمي‌افتد درآمد متعلق به خودش است، در قانون هم ما این را با عنوان درآمد اختصاصی طبقه بندی می كنيم همين اتفاق در مورد دانشگاه‌ها می افتد، برخی از دانشگاه‌ها دوره‌های شبانه دارند و بنابراين بابت آن ها شهريه دريافت می كنند درآمد كسب می كنند، يک تعدادی از دانشگاه‌ها هم همين‌طور است يعنی هنوز برخی از حساب هایشان را منتقل نكرده اند.

سوال : يك سؤال آقای دكتر منظور، در ابتدا تأكيد داشتید بر اينكه يك تكليف قانونی هست و دو دستگاه را، دو مجموعه را به عنوان مثال نام‌ بردید یکی دانشگاه‌های علوم پزشكی و يك مثالی هم در مورد زير مجموعه‌های وزارت نفت زديد، آيا آنچه كه آن اعلام می كنيد به عنوان دلايلي كه تا الان فشار نياوريد، عليرغم مهلت‌های قانونی تعيين شده توجيه می كند عدم اجرای اين تكليف قانونی را ؟

منظور : نه مطمئنا نمي‌خواهيم توجيه بكنيم، يكي از دلايل تأخير افتادن اين است ما الان داريم تدوين می كنيم چاره جوی می كنيم كه چطور بيمارستان‌ها و دانشگاه‌ها را كه هیئت امنایی اداره مي‌شوند درآمدهايشان متعلق به خودشان هست اينها را ما منتقل بكنيم به حساب واحد خزانه، چون يك مقداری كار آنها را با لختی ها و كندی هايی همراه می کند واگرنه سایر دستگاه‌ها همه آنها آمدند حساب خزانه و حساب واحد دارند دريافت شان، پرداخت شان همه در جا متمركز شده، سعی می كنيم كه با مذاكراتی كه خدمت وزير محترم بهداشت درمان و همچنين وزير محترم علوم داريم براي آنها هم راهي پيدا بكنيم البته وزارت نفت هم برخی از شركت‌هایشان هنوز تعدادی از حسابها را منتقل نكردند.

سوال: پس تا الان دانشگاه‌هاي علوم پزشكی و برخي از زيرمجموعه‌های وزارت نفت و مابقی دستگاه ها و وزارتخانه‌ها به حساب واحد خزانه متصل شده‌اند؟

منظور : اطلاعاتی كه ما داريم اين است كه بله.

سوال : به طور كامل؟ چون اطلاعاتي در دست هست مبنی بر اينكه برخی از دستگاه‌ها متصل شده‌اند اما نه به طور كامل؟

منظور : اطلاعات را ما از خزانه‌داری دريافت می كنيم يعني اطلاعات در سازمان برنامه موجود نيست من اين اطلاعات را بر اساس آنچه كه از خزانه داری دريافت كردم مطلع شدم که ساير دستگاه‌ها منتقل شدند .

سوال: آقاي منظور قرار بود كه در يك بازه زمانی تا ارديبهشت ماه و در بازه زماني ديگر تا شهريور ماه همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها و مجموعه‌ها به حساب واحد خزانه منتقل بشوند و متصل شوند اگر اين اتفاق نيفتد از برخی از خدمات از جمله خدمات بودجه‌ای محروم خواهند شد طبق گفته مثلاً وزير اقتصاد اعلام كرده بود كه خدمات بودجه‌ای آنها قطع مي‌شود، الان وضعيت در مورد آنهایی كه به طور كامل نپيوسته‌اند يا به طور ناقص هستند اين اتفاق برای اينها افتاده است؟

منظور : هرچند كه تضامينی وجود دارد و ضمانت‌هاي اجرایی كه حتماً بايد همه منتقل بشوند اما به هر صورت ما بايد توجه بكنيم به ماهيت دستگاه‌ها و اگر جايی می بينيم كه ممكن است اختلالي در ارائه خدمات به وجود بياید بايد براي آن راه پيدا بكنيم الان اين مواردی كه گفتيم موارد خاص است و داريم تلاش می كنیم كه براي اين موارد خاص هم راه‌حلي پيدا بكنيم و همه اينها را به حساب واحد نزد بانك مركزی منتقل کنیم.

سوال : مراحل مختلفي كه در اجراي حساب واحد خزانه تدبیر شده ،اولين گام اتصال دستگاه‌ها، گام‌های بعدی چه خواهد بود؟

منظور : ما وقتی كه حساب واحد را ايجاد كرديم ،اهدافی داشتيم از آن و يك كاركردهايی دارد، يكي از مهم‌ترين كاركردها اين هست كه ما در حساب واحد بتوانيم موجودی حساب ها را كنترل بكنیم، به عبارت ديگر ما وقتي كه منابعی را به يك دستگاهی اختصاص می دهیم ممکن است اين منابع مدتی رسوب كند ما بايد بدانيم كه اين دستگاه از منابعی که بهش تخصيص داديم چه مقدار جذب كرده چه مقدار باقيمانده ، الان اين امكان براي ما كاملاً فراهم است يعنی ما يك داشبوردی داريم تو ان داشبورد كاملاً می توانيم رصد بكنيم كه از ميزان تخصيص هایی كه داديم هر دستگاهي چه ميزان استفاده كرده است چه مقدار باقی مانده، متناسب با آن تخصيص‌های بعدی را انجام می دهیم.

سوال : اين كار شما را در مورد آن دستگاه‌هايي كه نپيوستند با اختلال مواجه نمی كند در مورد انضباط مالی و آن اهداف تعيين شده ؟

منظور : آن دستگاه‌ها درآمدهایشان عمدتاً متعلق به خودشان است يعنی درآمد اختصاصی شان است ، درآمد دولت نیست تخصيص دولت به آنها داده نمی شود، خدماتی فروخته، دريافتی كرده دوباره اين راهزينه مي‌كند، دارو ميخرد، دارو می فروشد، خدمات می دهد، و لذا در مورد آنها خيلی اين موضوعيت ندارد و ايجاد مشکل نمی کند اما ما در مورد وزارت راه و شهرسازی ، منابع زيادی رو تخصيص می دهيم برای توسعه و احداث راه‌ها و یا وزارت نيرو منابع زيادی متخصص می دهيم برای آب‌رسانی احداث سد، اين منابع بعضاً ما مي‌بينيم كه رفته در حساب شركت‌ها رسوب كرده و مدت زيادی اين بلا استفاده مانده الان ما با حساب واحد كاملاً داريم همه را رصد می كنيم هر روز گزارش مي‌گيريم و به دستگاه‌ها تذكر می دهیم، اين يه كار كرد است.

سوال : واین کارکرد را الان در لايحه بودجه سال آينده لحاظ کردید؟

منظور : بله ، الان ديگر فرآيند شده ديگر، یعنی رويه معمول ما شده در تعامل با دستگاه‌ها اين در اجراي بودجه موضوعيت پيدا می كند، نكته ديگر اين است كه ما از حساب واحد استفاده می كنيم برای پرداخت به ذی نفع نهایی ، يعني اينكه ما مستقيماً به آخرين كسي كه خدمات را به ما داده پيمانكار هست خزانه‌داری وجه را به نام او پرداخت می كند اين نيست كه ما وجه را بدهيم مثلاً به وزارتخانه، و وزارتخانه به شرکت و شركت به ديگری همين‌جوری به اداره تا برسد به پا داخل نهایی و خود همين هم باز اشراف اطلاعاتی ما را بيشتر می كند سلامت نظام پرداخت ما را بهبود می دهد و ما الان پرداخت به ذی نفع نهایی را داريم در مورد كليه حقوق بگيران دولت انجام می دهیم، يعنی خزانه‌داري مستقيماً به حساب تمام كارمندان دولت پرداخت انجام می دهد، اين نیست كه ما پول را به دستگاه بدهيم دستگاه بخواهد به كارمندان خودش پرداخت بكند يا مثلاً در مورد دارو اخيراً شروع كرديم يعنی پرداخت ما به يارانه دارو مستقيماً در وجه داروخانه ای انجام می شود كه دارو را فروخته است.

سوال : یعنی آن چه كه هميشه دولت‌ها به دنبالش بودند انضباط مالی كه در بودجه ها و مباحث مختلف عملياتی شده است؟

منظور : یعنی دولت می تواند رصد کند و پيگيری بكند جريان وجوه خودش را از جایی كه تخصيص می دهد تا اون ذی نفع نهایی كه را دريافت می كند.

سوال: ضمن اينكه يكي از اقدامات مهم و يكي از ويژگی های بودجه سال آينده كل كشور انضباط مالی و حساب خزانه است ، بپرسم كه در بودجه سال آينده كل كشور از اقدامات اصلاحی كه در مورد ساختار بودجه انجام داديم به جز حساب واحد خزانه كه منجر به انضباط مالی و مواردی شد كه اشاره فرموديد چه موارد ديگری را احصا كرديم و الان عملياتی كردیم؟

منظور : یکی از در واقع مشكلات جدي نظام بودجه ای ما وابستگی هست به منابع ناپايداری مثل فروش نفت و یا صادرات نفت و گاز، دو تا اشكال به وجود می آید اولاً نفت و گاز را ما قاعدتاً به عنوان درآمد تلقی نمي‌كنيم اين سرمايه ملی است و ما نمی توانیم سرمايه ملي را بفروشيم درآمدش را بيايیم هزينه بكنيم به ويژه هزينه‌های امور جاری دولت پرداخت به كاركنان دولت و نكته دوم اين است كه اين وابستگی بودجه را آسيب پذير می كند، نسبت به نوسانات خارجی ، به عنوان مثال اگر قيمت نفت بالا برود یا پايين بياید بودجه داخل كشور، كاملاً متأثر می شود، تدبيري كه شده در اصلاح ساختار بودجه اين هست كه ما اين وابستگی را از منابع ناپايدار كاهش بدهيم بيايیم به طرف منابع پايدار و به طور كلی ما در منابع تأمين مالي دولت سه تا منبع اصلي داريم يكی ، درآمدهاي عمومی ، دوم منبع واگذاري دارايي‌های سرمايه‌ای مثل همين فروش نفت و گاز و واگذاري در واقع اموال و دارايي‌هاي دولت ، سوم واگذاري دارايی هاي مالی مثل فروش اوراق مشاركت و غيره، آن چه كه از همه اينها سالم تر است و اصطلاحا درآمد سمی محسوب نمی شود همان درآمد نوع اول است، يعنی درآمدهاي پايدار دولت اين درآمدهاي پايدار، شامل درآمدهای مالياتی هست ،حقوق گمركی هست، سودسهام شركت‌های دولتی هست، بهره مالکانه معادن و حقوق دولتی معادن هست ، بهره مالكانه دولت در ارتباطات هست و فروش كالا و خدمات دولت، ما اگر بتوانيم به سمتی حركت كنيم كه بودجه كاملاً بر همين منبع استوار بشود يعنی كاملاً بودجه را پايدار كرديم.

سوال: در حال حاضر بودجه سال آينده را بر اين اساس تعريف كرديد یعنی درآمدهاي مالياتی كه در بودجه سال آينده رشد داشته است ؟

منظور : بله يكي از اقدامات مهم ما، در واقع افزايش پايداري بودجه در جهت اصلاح ساختار بودجه هست يعنی آمديم سهم گروه اول را، درآمدها را اضافه كرديم، سهم درآمدها، در واقع واگذاری دارایی سرمايه‌ای را كاهش داديم و ما در بودجه سال آينده از كل دو هزار و چهارصد و شصت هزار ميليارد تومان بودجه‌ای كه پيش‌بينی كرديم حدود شصت و يك درصدش مربوط است به همين درآمدهاي پايدار، بيست و شش درصد مربوط است به واگذاري دارايی هاي سرمايه‌ای و سيزده درصد هم مربوط است به واگذاري دارايی های مالی ، بنابراين اگر این را مقايسه ‌كنيم با سال گذشته تقريباً ما ده درصد از سهم نفت كم كرديم ،یا از سهم واگذاري دارايي‌های سرمايه‌اي كم كرديم و اين ده درصد را اضافه كرديم به سهم درآمدهاي پايدار .

سوال : يك نكته ، همين‌جا حالا که این سهم اضافه شده، يعني افزايش سهم درآمدها از جمله درآمدهای مالياتی كه با افزايش در بودجه سال آينده كشور مواجه شده نحوه افزايش درآمدهاي مالياتی چگونه خواهد بود لطفا توضيح بفرمایید آيا ماليات توليدكنندگان تغييراتی دارد برای سال آينده یا نه ؟

منظور : درآمدهاي پايدار كه ما می گوییم یا گروه اول منابع دولت صرفاً ماليات نیست ما در آنجا حقوق گمركی را داريم ، سود سهام شركت‌هاي دولتي را داريم ،حقوق معادن را داريم ، فروش كالا و خدمات دولت داريم همه اینها با همدیگر رشد كرده و اين شصت و يك درصد را ايجاد كرده، اما درآمدهاي مالياتي سهمش از همه اینها بالاتر است، ما در سال آينده ميزان درآمدهای مالياتی را به تعبيری هزار و صد و بيست و دو همت پيش‌بينب كرديم، اين از كجا تأمين می شود ماليات، ماليات چهار گروه دارد چهار نوع ماليات ما می گيريم، یک مالياتی است كه از اشخاص حقوقی می گيريم شركت‌هاست، يك ماليات از درآمدها است كه عمدتاً مشاغل هست و حقوق دستمزد است، يك ماليات از فروش كالا و خدمات می گيريم، يك ماليات هم اصطلاحا مالیات بر ثروت است، مثلاً فرض بفرمایید نقل و انتقال ملك و غيره و ماليات بر ارث ، سهم ماليات بر اشخاص حقوقی بالا و سهم ماليات بر كالا و خدمات كه عمدتاً ارزش افزوده هست اين دوتا بيشترين سهم در ماليات دارد، آن دوتای دیگر سهم شان كمتر است ما در سال آينده پيش‌بينی كرديم كه حدوداً ماليات‌ها چهل و نه هشت دهم درصد افزايش پيدا می كند و آن دو گروه، اشخاص حقوقي و كالا و خدمات حدود پنجاه و سه درصد رشد می كند، آن دو گروه ديگر ماليات بر ثروت و ماليات بر درآمدها حدوداً سي و سه درصد رشد می كند، ميانگين اينها روی هم رفته مي‌شود چهل و نه و هشت دهم درصد، حالا شما ممكن است بفرماييد با اين افزايش‌هایی كه داريم می دهيم آيا بنا هست كه اتفاق جديدی و فشار جديدی وارد بكنيم مخصوصاً به شركت‌ها و اشخاص حقوقی و توليدكنندگان، كه پاسخ اين هستش خير، ببينيد رشد ماليات‌ها از چند تا عامل نشئت مي‌گيرد يك عامل اين هست كه ما بياييم ضرايب مالياتي را افزايش بدهيم ، يا نرخ ماليات را ببريم بالا ، اينكه اتفاق نيفتاده يعنی ما امسال تصميم جديدي در قانون بودجه نگرفتيم كه نرخ‌های مالياتی را تغيير بدهيم نه نرخ ماليات ارزش افزوده تغيير پيدا كرده، نه نرخ ماليات بر شركت‌ها ، نه نرخ ماليات بر حقوق دستمزد .

سوال : پس اينكه شما الان اشاره مي‌كنيد سهم ها افزايش پيدا می كند ولي همچنان نگاه ها حمایتی است ثابت ماندن نرخ ها؟

منظور : نرخ ها ثابت است، دوم ما معافيت‌هاي مالياتی مان را افزایش داديم برای اينكه فشار وارد نشود ، ماليات حقوق دستمزد را ما تا دوازده ميليون تومان درآمد در ماه معاف كردیم، سال گذشته ده ميليون تومان بوده. ماليات بر مشاغل و درآمد مشاغل را تا هفتاد و پنج ميليون تومان درآمد خالص ما معاف كرديم براي امسال ماليات مستغلات و درآمد اجاره را تا پنجاه و هفت ميليون تومان، يعني اينها همه افزايش‌هايي است كه ما در معافيت‌ها داديم پس بنابراين افراد كم‌درآمد يك نوع صيانت در موردشان دارد اتفاق می افتد نرخ‌ها تغيير نكرده، معافيت‌ها افزايش پيدا كرده اما حالا از كجا اين افزايش اتفاق می افتد، افزايش يكي از عوامل اصلي اين است كه ماليات‌ها را روی درآمدها و سود اسمي دريافت می شود، سود اسمي يعنی چه ؟ يعنی اينكه توليدكننده كالا را با یک قيمت بالاتری می فروشد ،هزينه هایش هم با یک قيمت بالاتري اتفاق می افتد، يعنی وقتي ما تورم داريم هر سال اين تورم خود به ‌خود سود شركت‌ها را از عددي بالا مي‌برود مثلا سودی كه سال گذشته بوده صد امسال اين سود می شود به خاطر تورم مثلاً صدو سی و پنج درصدي مي‌شود، تورم سود را بالا مي‌برود ماليات هم عيناً به همين عدد تعلق پيدا می كند پس مقدار ماليات متناسب با تورم رشد پيدا می كند، پس يكي از دلايلي كه ماليات ما افزايش پيدا می كند اين در واقع وجود تورم است.

سوال : اين به اين معنی نيست كه باز هم از مردم و باز هم از توليدكننده دريافت می شود و باز ممکن است فشار وارد شود به تولید کننده؟

منظور : توليدكننده ما كار نهاده هایش را با قيمت بالاتر مي خرد كالا را با قيمت بالاتر ميفروشد سودش هم به صورت اسمی يا ريالی افزايش پيدا مي‌كند، ماليات یک درصدی از سود است مثلاً فرض کنید بیست درصد سود است اين بيست درصد پارسال روی صد تومان بوده است امسال می شود روی صد و سی و پنج تومان، پس ماليات رشد مي‌كند من می خواهم اين را توضيح بدهم، كه ما در نظام مالياتی خود به خود با تورم ماليات مان بالا می رود .

سوال : من می خواهم به اينجا برسم كه آن چيزی كه دنبال می كنيم به عنوان افزايش درآمدهای پايدار به اين معنی نيست كه قرار هست در سال آينده فشاری از اين سمت به مردم وارد شود ؟

منظور : دقیقا من همین را می خواهم توضيح بدهم، يكي از دلايلی كه ما پيش بينی مي‌كنيم ماليات شركت‌ها بالا ميرود اين است كه قيمت‌ها به طور طبيعی امسال بالا رفته، ما سال آينده ماليات امسال را می گيريم. چون درآمدها بالا رفته قيمت‌ها بالا رفته خود به خود ماليات هم رشد كرده اين يك عامل، عامل دوم شناسایی مؤديان جديد است، ما تعداد مؤديان مان در ابتدای دولت بوده است دو و نه دهم ميليون نفر الان تعداد مؤديان ما از پنج و نيم ميليون مؤدی عبور كرده پس بنابراين خود به خود وقتی كه ما تعداد مؤدي هایمان بالا ميرود، ماليات هم افزايش پيدا می كند يعنی مؤدی های جديد يا به تعبير ديگر کاهش فرارهاي مالياتي ، الان تمركز نظام مالياتی روی شناسايی فرارهای مالياتی است و مخصوصاً فرارهای مالیاتی بزرگ، دستاوردهای خوبی هم اتفاق افتاده يعنی ما در طي اين سال‌های گذشته بدون اينكه نرخ‌هاي ماليات رل جابجا كنيم، بدون اينكه پايه‌هاي مالياتی جديد شناسایی بكنيم ، با توجه به اشراف اطلاعاتی كه پيدا كرديم دسترسی پايگاه‌های اطلاعاتی ، اينها كمك كرده نظام مالياتی ما بتواند، ماليات عادلانه و منصفانه دريافت کند و جلوي فرارهای مالياتی را بگيرد.

سوال : يك نكته اشاره كرديد كه در بودجه سال آينده ما ميزان وابستگی مان به نفت خيلی کاهش داشته است؟

منظور : ده درصد كاهش حدودا.

سوال : اگر بخواهید در صد ما بگویید كه در گذشته چطور بود و الان به چه وضعی هست ميزان وابستگی ما همچنان چگونه است ؟

منظور : سال گذشته سهم درآمدهای پايدار ماليات و ساير درآمدها در بودجه دولت حدود پنجاه و يك درصد بوده امسال شده شصت و يك درصد برعكس سهم نفت بوده حدود سی و شش درصد بوده که الان شده بیست و شش، سهم واگذاری دارايي‌های سرمايه‌ای در بودجه دولت از سی و شش درصد آمده به بيست و شش درصد.

سوال: يك بحثی كه در دولت دنبال می شد مولدسازی بود درآمدهای حاصل از مولدسازی در بودجه سال آينده چقدر در نظر گرفته شده و با روندی كه طی شد امسال چقدر محقق شده است؟

منظور : امسال ما تا الان تحقق درآمدهای مولدسازی مان رضايت‌بخش نبوده است.

سوال: چرا؟

منظور: علت هم اين كه شناسایی اموال و طبقه بندی آن ها و قيمت‌گذاری آنها زمان می برد، بنابراين امسال بخش عمده‌ای از وقت هيئت مولدسازي صرف شناسایی اموال مازاد و قيمت‌گذاری آن ها بوده الان اين كار انجام شده و بخش عمده دارايي‌های مازاد در دولت شناسایی شده و اينها رفته در فرآيند در واقع مولدسازي يا افزايش ارزش داده می شود و بعد هم واگذار می شود، البته عددی هم كه در بودجه پيش‌بينی شده بود عدد بالايي بود يعنی شايد از اول هم انتظار براي اينكه مثلاً فرض فرماييد صد و بيست همت صد و بيست هزار ميليارد تومان از محل واگذاری دارايي‌ها و اموال اتفاق بیفتد یک مقداری دور از ذهن بود ولي به هر صورت در قانون سال جاری ، یک همچین پيش‌بينی شده بود ما پيش‌بينی می كنيم كه تا انتهاي سال حدود بيست هزار ميليارد تومان تحقق خواهيم داشت، برای سال آينده ما اين عدد رو كم كرديم حدود شصت و يك همت پيش‌بينی شده و فكر مي‌كنيم كه با توجه به اين كه بخش زيادي از اين فرآيند طی شده و دارايي‌های اموال شناسايی شدند ان‌شاءالله در سال آينده شصت و يك همت را بتوانیم محقق بكنيم البته یک مشوق ها و مکانیزم هایی گذاشتيم كه خود استان‌ها در اين كار مشاركت بكنند يعنی ما تصميم گرفتيم كه چنان چه استاندارها و استان‌ها مشاركت بكنند در مولد سازي دارايی ها، آنچه كه حاصل می شود صرف تكميل پروژه‌ها در همان استان بكنيم و خود استان‌ها به نظر من انگيزه دارند يعنی مقدار زيادی از دارايي‌ها، ساختمان‌ها، زمين‌ها، بلااستفاده است اينها تبديل می شود، به دارای مولد و برای تكميل طرح‌ها استفاده می شود .

سوال : می خواهم بروم سراغ مصارف که یک نكته ای را گفتید، در مورد درآمدهای حاصل از مولدسازی اشاره كرديد كه عددی كه در بودجه امسال بود كمی بالا بود و عدد حالا اصلاح شده برای بودجه سال آينده كشور ، بپردازيم به اينكه چقدر اعداد و ارقام و پيش‌بينی ها براي بودجه حالا چه بودجه‌هاي سنواتی مخصوصاً بودجه سال آينده كل كشور به طور واقعی بر اساس شرايط اقتصادی و شرايط روز كشور ديده شده است؟

منظور : خيلي سؤال دقيقی هست ببينيد بودجه كيفيتش به پيش‌بينی برمی گردد يعنی ما بايد هم هزينه‌ها را، و هم درآمدها را درست پيش بينی بكنيم مخصوصاً درآمدها، شما براساس درآمدها و منابع هست كه مصارف را بعد می توانیم تعيين بكنيم و لذا در اين مرحله امسال استحضار داريد بودجه دو مرحله‌ای شده، در مرحله اول ما علاوه بر اينكه تبصره‌ها و احكام را می دهيم به مجلس جداول كلانی را مي‌دهيم كه ارقام اصلي درآمدها و منابع دولت در انجا تعيين می شود و ما الان اين اعداد را همان طوری كه من توضيح دادم خدمت شما خدمت مجلس محترم هم داديم و نكته مهم اين هست كه اين عدد ها چه قدر با دقت پيش بيني می شود اگر ما اينها را درست پيش بينی بكنيم اجرايي بودجه هم خيلي آسان می شده و بنابراين ما می توانيم رو درآمدهاي مطمئن حساب بكنيم اگر نه اينها سرانگشتی بدون در واقع دقت لازم باشد با اهمال پيش‌بينی بشوند طبيعتاً در اجرا هم دچار مشكل می شويم ما امسال سعی كرديم كه دقت ها را در پيش بيني خيلی بالا ببريم يعنی به عبارت ديگر مثلاً در مورد درآمدهای مالياتی ما روی جز جز درآمدهاي مالياتی و منابعي كه می تواند ايجاد ماليات بكند و با توجه به تجربه‌اي كه در سال جاري داشتيم اتفاقاتی كه پيش بينی مي‌كنيم در سال آينده خواهد افتاد اين منابع را جز به جز محاسبه كرديم و رسيديم به اين عدد ماليات امسال هم همين اتفاق افتاد يعنی امسال هم دوستان ما در سالن مالياتی دقيقاً پيش‌بينی مالياتی را محقق كرده‌اند، چون پيش‌بينی ها با دقت صورت گرفته بود يعنی ما تقريباً در ماليات تحقق مان نزديك به كامل است در مورد درآمدهای نفتی هم ما این کار را انجام داديم يعني ميزان ظرفيت صادرات نفت را خيلی دقيق ديديم ميزان قيمت نفت را در بازارهاي بين‌المللی سعی كرديم كه نگاه بكنيم به پيش‌بينی هاي سازمان‌های انرژي بين‌المللی و عددي انتخاب بكنيم كه نزديك به در واقع پيش‌بيني‌هاي كارشناسان بين‌المللی باشند، نرخ تسعير ارز را هم دقيقاً منطبق با سياست‌های جاري كشور انتخاب كرديم و ديديم ، بنابراين وقتي كه اين سه تا مولف را كنار هم مي‌ گذاریم می رسيم به درآمد نفت در مورد ساير درآمدها، مولدسازی هم همين دقت ها را كرديم .

سوال : پس به طور كل به آنچه كه در مورد بودجه سال آينده ديده شده اعداد و ارقام نزديك به واقعیت و شرايط كشور هست اگر به طور مثال بخواهيم يک مورد را بررسی كنيم مثلاً تبصره چهارده را بررسي كنيم موضوع هدفمندي يارانه‌ها ، آنچه كه تدوين شده در مورد منابع و مصارف چه قدر به آن چيزی كه اشاره می كنيد و هدف‌گذاری می کنید نزديك است؟

منظور : ما در مورد هدف بندی صرفاً رشدی كه الان پيش بينی كرديم ده درصد است يعنی منابع هدفمندي ما كه سه تا مؤلفه دارد، يكي درآمد حاصل از فروش بنزين ، درآمد حاصل از فروش گاز طبيعی در كشور و درآمد صادرات فراورده‌های نفتی ، ما مجموع اينها را برای سال آينده ده در صد رشد پيش‌بينی كرديم، البته اجزايش هم مشخص است كه اين ده درصد در كدام فراورده‌ها به چه ميزاني اتفاق می افتد، چون به طور طبيعي ما در سال آينده رشد مصرف داریم، رشد توليد داريم و بنابراين خود به خود اينها منجر می شود به اين رشد ده درصدی كه خدمتتان عرض كردم .

سوال: اول از شما یک قول بگيريم برای حضور مجدد شما در گفتگوی ويژه خبری و اين که پاسخ گو باشيد در مورد آنچه كه در مورد بودجه سال آينده كل كشور مطرح است چه در مورد منابع و مصارف و ناترازی هایی كه شايد در گذشته بوده، نرسيدیم به طور كامل به جزئيات مصارف بپردازیم كليات را در مورد مصارف بگویید تا در برنامه آينده كه از شما قول گرفتيم كه حتماً حاضر باشيد مفصل راجع به آن بپردازیم.

منظور : ما در اين مرحله فقط روی اعداد كلان مصارف تصميم گرفتيم جزئيات مصارف مربوط به بخش دوم بودجه است، لذا ما در مجموع ميزان تملك دارايی سرمايه‌ای يعنی به عبارت ديگر اعتبارات عمراني ما در سال آينده سيصد و هفتاد هزار ميليارد تومان ،سيصد و هفتاد همت پيش‌بينی شده كه تقريباً برابر است با آنچه كه در سال جاری داريم هزينه‌های جاری ما رشدش حدود هجده بيست درصد است يعنی ما رشدی كه براي هزينه‌های جاری در سال آينده پيش‌بينی كرديم يك رشد معقول بيست درصدي است چرا ما هزينه‌ها را رشد كم برایش انتخاب كرديم به جهت اينكه منابع مان نمی تواند پاسخ‌گو باشد، حالا ان‌شاءالله در فرصت ديگری كه خدمت شما خواهيم بود من در مورد جزئيات مربوط به مصارف توضيحات تكميلی راخدمتتان خواهم داد.

برچسب ها :مالیات ، مولدسازی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.