کد خبر : 58790
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 دی 1402 - 11:35

الزام فروش شمش طلا با نرخ دلار ۳۷۵۰۰ تومانی/واردات طلا صفر می شود؟

الزام فروش شمش طلا با نرخ دلار ۳۷۵۰۰ تومانی/واردات طلا صفر می شود؟
بعد از جهش غیرمنطقی واردات طلا برای رفع تعهد ارزی با نرخ دلار بازار آزاد و مطرح شدن شبهاتی درخصوص قاچاق معکوس طلا از کشور، بانک مرکزی اصلاحاتی در خصوص ورود طلا به کشور لحاظ کرده است.

به گزارش اطلاع با ما  به نقل از تسنیم، اخیرا طبق ضوابط جدید ارزی بانک مرکزی که در تاریخ 7 دی ماه سال 1402 ابلاغ شد، شروطی برای واردات طلا از جمله واردات به صورت شمش همچنین منوط شدن آن به تحویل، عرضه و فروش در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران لحاظ شده است.

همچنین در این بخشنامه آمده در صورت عدم ارائه تأییدیه تحویل، عرضه و فروش ارز از مرکز مبادله ارز و طلای ایران، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلف به شکایت از وارد کننده نزد سازمان تعزیرات حکومتی تحت عنوان عدم ایفای تعهد ارزی شده‌اند.

بررسی این مقرره جدید ارزی نشان میدهد در صورتی که در مرکز مبادله، با نرخهای توافقی مشتری برای طلای عرضه شده وجود نداشته باشد عملا بانک مرکزی با نرخ دلار 37500 تومانی اقدام به خرید آن از وارد کننده خواهد کرد. به این ترتیب جذابیت گذشته برای ورود طلا و فروش آن با نرخ دلار آزاد وجود نخواهد داشت.

چگونه شمش طلا چهارمین کالای وارداتی ایران شد؟

واردات عجیب 1 میلیارد و 200 میلیونی طلا در 9 ماهه سال جاری

طبق آمار گمرک ایران واردات 19 تن شمش طلا با اختصاص 2.54 درصد از ارزش کل واردات کشور در 9 ماهه سال جاری رتبه چهارم اقلام عمده کالاهای وارداتی کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات طلا نزدیک به صفر بوده است.

بر این اساس با توجه به امارهای منتشر شده، در آذر ماه امسال حدود 6 تن طلا وارد کشور و از طریق گمرکات ترخیص شده است. به نظر می رسد واردات طلا طی این مدت از یک میلیارد و دویست میلیون دلار عبور کرده است.

برچسب ها :دلار ، شمش طلا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.