کد خبر : 132135
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 شهریور 1403 - 13:05

افزایش 1.8 درصدی قیمت مسکن در تهران همزمان با کاهش 8.1 درصدی معاملات در تیرماه 1403

افزایش 1.8 درصدی قیمت مسکن در تهران همزمان با کاهش 8.1 درصدی معاملات در تیرماه 1403
گزارش تحولات معاملات بازار مسکن در شهر تهران طی تیرماه 1403 نمایانگر برخی از روندهای قابل توجه در این بازار است که می‌تواند دیدگاهی کلی از وضعیت فعلی مسکن در پایتخت ارائه دهد. در اینجا به چند نکته کلیدی این گزارش می‌پردازیم:

به گزارش اطلاع با ما ، گزارش تحولات معاملات بازار مسکن در شهر تهران طی تیرماه 1403 نمایانگر برخی از روندهای قابل توجه در این بازار است که می‌تواند دیدگاهی کلی از وضعیت فعلی مسکن در پایتخت ارائه دهد. در اینجا به چند نکته کلیدی این گزارش می‌پردازیم:

1. کاهش تعداد معاملات:

در تیرماه 1403، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران به 3.6 هزار واحد رسید که نشان‌دهنده کاهش 8.1 درصدی نسبت به ماه قبل است. این کاهش در شرایطی رخ داده که نسبت به ماه مشابه سال قبل، 27.1 درصد افزایش داشته‌ایم. این تفاوت نشان می‌دهد که در مقایسه با سال قبل، تقاضا افزایش یافته، اما به دلایلی در ماه اخیر کاهش یافته است.

2. افزایش متوسط قیمت:

متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در تهران به 874.6 میلیون ریال رسیده که نسبت به ماه قبل 1.8 درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت نشان‌دهنده ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار مسکن است، هرچند که نرخ افزایش کمتر از ماه‌های گذشته بوده است.

3. تمرکز تقاضا بر واحدهای نوساز:

بیشترین تعداد معاملات مربوط به واحدهای مسکونی با عمر کمتر از 5 سال است که سهم 26.6 درصدی از کل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. این امر نشان می‌دهد که بازار مسکن تهران همچنان به دنبال واحدهای نوساز یا نسبتاً جدید است، که ممکن است به دلیل نگرانی‌ها از هزینه‌های نگهداری و تعمیرات واحدهای قدیمی‌تر باشد.

4. تفاوت چشمگیر در قیمت مناطق مختلف:

منطقه یک تهران با متوسط قیمت 1696.0 میلیون ریال برای هر متر مربع، گران‌ترین منطقه و منطقه 18 با 455.0 میلیون ریال ارزان‌ترین منطقه بوده است. این اختلاف شدید در قیمت‌ها نشان‌دهنده تفاوت فاحش در سطح رفاه و دسترسی به امکانات در مناطق مختلف تهران است.

5. رشد هزینه‌های اجاره:

شاخص کرایه مسکن اجاری در تیرماه 1403 نسبت به ماه قبل 5.2 درصد افزایش یافته است. همچنین، رشد نقطه به نقطه این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل در تهران 45.9 درصد و در کل مناطق شهری 50.4 درصد بوده است. این افزایش شدید نشان‌دهنده فشار روزافزون بر مستاجران است که احتمالاً با تورم عمومی و افزایش هزینه‌های زندگی تشدید می‌شود.

تحلیل کلی:

بازار مسکن تهران در تیرماه 1403 با روندهای متفاوتی همراه بوده است. کاهش تعداد معاملات به همراه افزایش قیمت‌ها و رشد هزینه‌های اجاره نشان‌دهنده فشارهای مختلفی بر بازار مسکن است. افزایش قیمت مسکن و اجاره بها احتمالاً به دلیل تورم، کاهش قدرت خرید و نوسانات اقتصادی بوده که باعث شده افراد به خرید یا اجاره در مناطق ارزان‌تر روی آورند.

این وضعیت، ضرورت برنامه‌ریزی دقیق‌تر و مداخلات موثر در بازار مسکن را برای جلوگیری از افزایش نابرابری و فشار بر اقشار کم‌درآمد نمایان می‌سازد.

برچسب ها :تهران ، مسکن

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.