کد خبر : 161881
تاریخ انتشار : جمعه 23 آذر 1403 - 14:00

از جماعت اخوان المسلمین چه می دانیم ؟

از جماعت اخوان المسلمین چه می دانیم ؟
اخوان المسلمین یک جریان ریشه دار از لحاظ فکری در دوران معاصر اسلامی است که توسط شیخ حسن البناء در اوایل قرن بیستم تاسیس شد .

به گزارش اطلاع با ما، جماعت اخوان المسلمیناخوان المسلمین یک جریان ریشه دار از لحاظ فکری در دوران معاصر اسلامی است که توسط شیخ حسن البناء در اوایل قرن بیستم تاسیس شد .

این جریان در پاسخ به انحطاط داخلی جهان اسلام و تسلط استعمارگران (پس از سقوط امپراطوری عثمانی ) بر آن شکل گرفت و با روش های تبلیغی و دعوت مسالمت آمیز و بدون خشونت سعی بر جذب افراد داشت.

شعار ” الاسلام هوالحل ” حرف جدید اخوانی ها برای جهان اسلام بود که می گفتند : خداوند هدف ما، پیامبر الگوی ما، قرآن قانون اساسی ما، جهاد راه ما و مرگ در راه خدا، والاترین آرزوی ماست.

همچنین برای اولین بار اخوانی ها در جریان های اهل سنت بر تکثر گرایی و دموکراسی تاکید کردند که واکنش علما و جریان های سنتی و سلفی را برانگیخت.

پس شکست اعراب از اسرائیل در ۱۹۴۸ اخوان المسلمین منحل شد که واکنش گروههای زیرزمینی آن را برانگیخت؛ نقراشی پاشا نخست وزیر وقت مصر توسط یک جوان اخوانی ترور شد.

حسن البناء ترور را محکوم کرد اما دولت آن را نپذیرفت و در نهایت سال بعد حسن البناء به طرز مشکوکی ( که برخی معتقدند توسط پلیس مصر بوده ) ترور شد.

پس از حسن البناء ، حسن هضیبی مرشد جدید اخوانی ها شد و آنها به جمال عبدالناصر کمک کردند تا کودتای افسران آزاد را صورت دهد با این امید که حکومت اسلامی مدنظرشان را ایجاد نماید.

اما ناصر ملی گرا و سکولار بود و با اخوانی ها وارد چالش شد؛ پس از امضای قرارداد مصر و انگلیس بر سر کانال سوئز اخوانی ها ناصر را خائن خواندند و پس از یک سوء قصد مشکوک به ناصر که برخی آن را به اخوان نسبت می دادند ، این جریان غیرقانونی اعلام شد و رهبران و اعضای آن تحت تعقیب قرار گرفتند؛ حسن هضیبی بازداشت و ۶۰ نفر از اعضای اخوان اعدام شدند .

یکی از اعضای زندانی که بعدها اعدام شد سید قطب نام داشت که اثری بسیاری تاثیر گذار را در زندان نوشت؛ کتاب ” المعالم فی طریق “.

در این کتاب سید قطب ۲ دوره تاریخی از رسالت حضرت محمد ( ص ) را بررسی می کند .

اولین دوره زمانی ست که پیامبر در مکه حضور داشت و به دعوت مبادرت می کرد و هرگونه حرکت قهری و تسلیحی را مردود می شمرد.

بازه دوم حضور و رفتار رسول الله در مدینه بود که سید قطب آن را دوره جهاد با کفار می نامد.

نکته مهم اینجاست که بدانیم برخلاف شیعه که در منابع فقهی خود بر نقش مهم عقل تکیه دارد و به همین دلیل اجتهاد بر اساس عقل را به رسمیت می شناسد، اهل سنت پس از قرآن ، سنت به قیاس معتقدند و همین امر از پویایی فقهی آنان می کاهد .

فلذا سید قطب نه بر پایه عقل بلکه بر اساس قیاس دوران پیامبر با عصر حاضر ، قصد داشت برای جامعه جدید مصر نسخه پیچی کند که عمرش کفاف نداد و در سال ۱۹۶۶ اعدام شد.

پس از اعدام وی عده ای از میانه روها به رهبری هضیبی همان راه گذشته را رفتند و بر دعوت تاکید کردند و عده ای دیگر که گروه رادیکال و تندرو انشعابی از اخوان بودند به طریق جهاد قدم نهادند و جریان التکفیر و الهجره به رهبری شکری احمد مصطفی پایه گذاری شد.

این جریان معتقد بودند که اکنون شرایط جامعه مدینه النبی حاکم است و باید جهاد کرد اما جهاد باید با دولت کافر و مردمی که در مقابل دولت کافر سکوت کرده اند و آن را حمایت می کنند، باشد.

️استنادشان هم به آیه ۴۴ سوره مائده بود؛ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.