کد خبر : 144610
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مهر 1403 - 11:56

اردن کشوری برای محافظت از اسرائیل

اردن کشوری برای محافظت از اسرائیل
بررسی ها نشان می دهد، اسرائیل نقش مهمی در تصمیمات آمریکا برای کمک به اردنی ها دارد.

به گزارش اطلاع با ما، بررسی ها نشان می دهد، اسرائیل نقش مهمی در تصمیمات آمریکا برای کمک به اردنی ها دارد.

این نقش اسرائیل نشات گرفته از نقشه‌ای است که اسرائیل در اوایل سال ۱۹۵۸، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تدوین کرد و تا به امروز پابرجاست.

براساس این نقشه سیاسی، امنیت اسرائیل با حفظ تمامیت ارضی اردن در راستای ایجاد یک سپر دفاعی از اسرائیل باید در نظر گرفته شود.

در همین راستا، آمریکایی ها با حمایت اسرائیل برای تقویت دولت اردن با پیش شرط عدم استقرار در کرانه باختری به فروش تانک، هواپیما و سایر تجهیزات به اردن اقدام کردند.

همچنین افسران ارتش اردن نیز در کالج های نظامی در ایالات متحده و بریتانیا آموزش می بینند.

اردن نیز مانند اسرائیل متحد ایالات‌متحده است که عضو ناتو نیست و رابطه آن با ایالات متحده از اهمیت نظامی مهمی برخوردار است.

ارتش اردن برای چندین دهه به عنوان لژیون عرب شناخته می شد و عموماً توسط ژنرال های انگلیسی اداره می شد اما امروزه آمریکایی‌ها بیشترین کمک را به این ارتش می‌کنند.

ارتش اردن، ارتش با ثباتی است که در کشور کودتا نمی‌کند و همیشه هدف اعلام شده خود، یعنی حفاظت از رژیم هاشمی را با موفقیت دنبال می‌کند.

پروفسور اسحاق توضیح داد که این کشور پس از اسرائیل بزرگترین کمک نظامی را از ایالات متحده دریافت می کند، یک میلیارد و 400 میلیون دلار، بیشتر از آنچه مصر دریافت کرده است.

او گفت: «چند سال پیش، توافقی محرمانه بین اردن و ایالات متحده امضا شد که به ارتش آمریکا اجازه دسترسی آزاد به 12 پایگاه نظامی اصلی در این کشور را می داد. این قرارداد با دستور ویژه شاه امضا شد، بدون اینکه اطلاعاتی برای تصویب به مجلس ارسال شود و فقط به نخست وزیر ابلاغ شد.»

اردن از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیست، اما با وجود این، دولت بودجه دفاعی سال 2024 را برای مقابله با چالش های جدید افزایش داده است. بر اساس گزارشی در الجزیره از آغاز سال، پارلمان اردن بودجه ای را تصویب کرد که از نظر هزینه های نظامی بزرگترین بودجه در تاریخ محسوب می شود. با وجود بودجه هنگفت، قدرت نظامی اردن در رتبه 80 از 145 کشور قرار دارد.

اردن کشوری است می تواند نقش مهمی در تامین امنیت اسرائیل در برابر حملات موشکی ایران به اسرائیل ایفا کند

حالا باید دید دست‌آورد سفر آقای عراقچی به این کشور چه خواهد بود آیا اهداف نظامی و هشدار مد نظر است یا تقویت روابط و یا هر دو؟

برچسب ها :اردن ، اسرائیل

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.