کد خبر : 138863
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 مهر 1403 - 14:50

آیا شبکه ارتباطی حزب‌ الله هنوز امن است؟

آیا شبکه ارتباطی حزب‌ الله هنوز امن است؟
برخی کارشناسان معتقدند حمله سایبری اخیر که منجر به اختلال در دستگاه‌های «پیجر» و «بی‌سیم» اعضای حزب‌الله شده است ضربه سنگینی به شبکه ارتباطی آن وارد کرده، با این وجود عده‌ای دیگر، به‌ویژه متخصصان نظامی، پیامد‌های آن را کم‌اهمیت دانسته و معتقدند که این حمله تأثیری بر حزب نگذاشته و آسیب تنها به بخش کوچکی از شبکه ارتباطی حزب‌الله محدود شده است.

به گزارش اطلاع با ما  برخی کارشناسان معتقدند حمله سایبری اخیر که منجر به اختلال در دستگاه‌های «پیجر» و «بی‌سیم» اعضای حزب‌الله شده است ضربه سنگینی به شبکه ارتباطی آن وارد کرده، با این وجود عده‌ای دیگر، به‌ویژه متخصصان نظامی، پیامد‌های آن را کم‌اهمیت دانسته و معتقدند که این حمله تأثیری بر حزب نگذcاشته و آسیب تنها به بخش کوچکی از شبکه ارتباطی حزب‌الله محدود شده است.

عملیات اخیر اسرائیل علیه حزب‌الله از لحاظ تاکتیکی موفق بوده، اما تأثیری بر ساختار مقاومت، رهبری آن و کنترل اوضاع حزب نداشته است. حزب‌الله دارای یک شبکه ارتباطی متنوع شامل سیستم‌های سیمی و بی‌سیم است که در سرتاسر پایگاه‌های آن در لبنان گسترده شده است. همچنین نوع دستگاه‌ها، از جمله پیجرهای مورد استفاده توسط مسئولان غیرنظامی، بخش خدماتی و نظامیانی که در پست‌های خود حضور ندارند، با دستگاه‌های ارتباطی میان فرماندهان نظامی متفاوت است.

با توجه به نظرات دو گروه از کارشناسان، این سؤال مطرح می‌شود که میزان تهدیدی که سیستم ارتباطی حزب‌الله در صورت تشدید حملات با آن مواجه خواهد شد، چقدر است؟

شبکه ارتباطی پیچیده

حزب‌الله زیرساخت‌های پیشرفته و پیچیده‌ای از شبکه‌های ارتباطی ثابت دارد که آن را جزئی از سیستم حفاظتی امنیتی خود می‌داند. این زیرساخت‌ها پس از پایان جنگ داخلی در سال 1990 ایجاد شده و به گفته کارشناسان با کابل‌های فیبر نوری در سرتاسر مراکز حزب کشیده شده است. حزب‌الله یک شبکه سیمی زیرزمینی دارد که جایگزین تلفن است و امنیت بیشتری نسبت به شبکه‌های عمومی دارد زیرا به اینترنت یا تلفن‌های همراه وابسته نیست و متکی بر روش‌های سنتی ارتباط است.

این شبکه سیمی، نقش مهمی در جنگ اسرائیل علیه لبنان در سال 2006 داشت. این شبکه به حزب اجازه می‌دهد تا ارتباط میان رهبری و واحدهای میدانی را حفظ کند. در مورد خطوط بی‌سیم نیز باید دانست که این خطوط بر روی تیرهای برق در شمال و برخی مناطق مسیحی‌نشین جبل لبنان نصب شده‌اند و حزب‌الله برای حفظ محرمانگی ارتباطات خود از تکنیک‌های رمزگذاری پیشرفته استفاده می‌کند.

حجم تهدید

یکی از روش‌های ایمن‌سازی شبکه ارتباطی ثابت حزب‌الله استفاده از کلمات رمزی برای سلاح‌ها و محل‌های جلسات است که تقریباً روزانه به‌روزرسانی می‌شود و از طریق پیک به واحدها ارسال می‌شود. همچنین متخصصان فنی حزب، شبکه ارتباطی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده‌اند تا در صورت هک شدن، تنها بخش کوچکی از آن آسیب ببیند.

از اظهارات مقامات حزب مشخص می‌شود که حزب‌الله به شبکه ارتباطی خود به‌عنوان جایگزینی برای تلفن‌ها تکیه کرده و استفاده از اینترنت را پس از آغاز جنگ 7 اکتبر متوقف نموده است. با وجود سطح بالای امنیت شبکه تلفن سیمی، همه اعضای حزب‌الله به آن دسترسی ندارند و این شبکه تنها در اختیار رهبران سیاسی و نظامی قرار دارد.

با وجود تأکید حزب‌الله بر بالا بودن امنیت شبکه ارتباطی‌اش، پس از ترور فؤاد شکر به‌طور ناخواسته مشخص شد که این شبکه بی‌سیم توسط اسرائیل هک شده است؛ موضوعی که توانایی اسرائیل در نفوذ به این نوع وسایل ارتباطی را نشان می‌دهد. اگرچه اسرائیل در زمینه حملات سایبری توانمند است، اما انفجارهای اخیر پیجرها ناشی از این نوع حمله نبوده و در واقع، مواد منفجره قبل از تحویل به حزب‌الله در این دستگاه‌ها کار گذاشته شده‌اند. این عملیات از پیش برنامه‌ریزی شده بود و به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت امنیت شبکه ارتباطی حزب‌الله مؤثر است و نفوذ به آن دشوار است.

نتیجه‌گیری

حمله اخیر اسرائیل به حزب‌الله به معنای آسیب جدی به شبکه ارتباطات این گروه نیست و تنها بخشی کوچک از شبکه ارتباطی حزب هدف قرار گرفته و کارایی رزمی و نظامی حزب‌الله تحت تأثیر این رویداد قرار نگرفته است. با این وجود حزب‌الله احتمالا در آینده از روش‌های امن‌تری برای ارتباط استفاده خواهد کرد، که به نوع وسایل ارتباطی موجود بستگی دارد. همچنین ممکن است برای انتقال پیام‌های مهم به رهبران خود از پیام‌های رمزگذاری‌شده قوی‌تری بهره ببرد.

برچسب ها :اسرائیل ، حزب الله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.